Vattnets kretslopp

Tecknad bild av kretslopp.
Lektionen började med att alla barnen fick hämta varsin sittkudde och placerade ut dem i en ring runt läraren.

Därefter började den spännande berättelsen om Droppen en vattensaga av Amy Olsson och Per Gustavsson.

Tecknad bild av vattendroppe.

Under lässtunden lyftes många olika begrepp och erfarenheter bland eleverna utbyttes. Emellan åt fick de även ställa hypoteser om vad de trodde skulle hända på nästa sida i boken. Eleverna kunde koppla den skönlitterära boken till vattnets kretslopp vilket de pratat om lektionen innan och sett filmen om kretsloppet med vattenmannen och speed.

Till elevernas förtjusning hade deras lärare  ordnat en skattjakt i klassrummet. I sina grupper skulle de tillsammans söka igenom klassrummet. Det poängterades noggrant att  gruppmedlemmarna skulle leta tillsammans. De skulle leta efter ett vitt kuvert och där i låg en del av vattnets kretslopp. När de hittat kuvertet skulle de sätta sig vid ett bord gruppvis och diskutera vilken del de fått och hur de skulle kunna bygga den och i vilket material.

Tecknad bild av vatten.

Till hjälp fanns bilden på kretsloppet uppsatt på tavlan som de arbetat med tidigare.

Tecknad bild av kretslopp.

Tecknare: Annica Månsson

Nästa vecka ska eleverna fortsätta att spåna på hur de ska bygga vattnets kretslopp. Ska bli spännande att få ta del av  kreativiteten bland eleverna på Gullvikskolan åk 1 0ch 2!

Text och bild: Helena Holmström