Code Week är igång – Häng med på programmeringsfesten
Avslutar terminen med odlingsprojekt i NO
De sista veckorna har de arbetat med vad ett frö behöver för att gro. Som avslutning på temat har de tillverkat självvattnande krukor.
Dagens lektion började med att eleverna med hjälp av varandra återberättade vad de hade använt för material till sin självvattnande kruka och hur själva tillverkningsprocessen gått till. Eleverna fyllde på varandras meningar och läraren Annica antecknade och ritade på tavlan vad som kom upp.
För att knyta ihop hela temat fick eleverna skriva en beskrivande text av vad de har arbetat med. Som stöttning kunde de välja olika mallar att skriva i. Antingen kunde man välja en mall där man redovisade med många bilder eller så valde man någon med lite mer plats för att skriva. Oavsett vilken redovisningsform som valdes skulle orden som skrivits upp på tavlan finnas med i bilden eller texten. Den beskrivande bildserien eller texten skulle vara så tydlig så att någon som inte varit med skulle kunna bygga en självvattnande kruka med hjälp av beskrivningen.
Tack alla fantastiska elever, pedagoger och ledning på Gullviksskolan för att jag har fått vara en del i er NT-satsning!
/Helena