AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Vi reser i tiden
Vi har inte haft någon mjukstart här hos treorna på Rosengårdsskolan. Det är så mycket vi ska hinna med i år. Sedan vi skrev senast här på bloggen har vi gett oss ut på en resa i tiden.
Förra veckan reste vi hela vägen tillbaka till istiden. En fascinerande tid. Isens styrka, mammutarna och människorna vid isens kant. Så ofattbart längesedan och så oerhört intressant. Denna vecka reste vid vidare till jägarstenåldern.
Vi startade med att se på en film om jägarstenåldern. För att förbereda filmen så att mottagandet skulle bli så bra som möjligt, pratade vi oss igenom innehållet och bekantade oss med några expertord hämtade ur filmen. Bilder är alltid ett välkommet och nödvändigt stöd här hos oss. De hjälper oss att förstå och de är ett ovärderligt stöd för minnet.
Nästa morgon mjukade vi upp oss med en EPA om jägarstenåldern. Sedan introducerades en text om tidsperioden.
Vi läste gemensamt, pratade om nya ord och uttryck och läste igen.
Några expertord från texten skrevs upp på tavlan. I par hjälptes vi åt att förklara ett ord i taget. Fröken satt vid datorn och dokumenterade förklaringarna.
Dagens uppgift blev sedan att kombinera varje expertord med rätt bild och rätt förklaring.
Begreppsträning och lästräning i en skön kombination.
Ett fint dokument att klistra in i Temaboken.
Läsläxa till dagen därpå. En ganska svårt text.
Ett gäng fick träna in en text med färre ord men ändå med viktig information.
Nästa morgon startade med en parläsningsstund. Fröken gick runt och lyssnade på alla och texten lästes flera gånger tills alla hade hunnit läsa för fröken.
För eleverna är det viktigt att få läsa upp läxan varje gång de läst hemma. Uppläsningen av läxan i skolan blir dessutom ett extra och välkommet lästräningstillfälle.
Sedan kom expertorden från texten upp på tavlan igen.
I par repeterade vi dem, turades om att förklara dem för varandra. Om någon inte hittade ord hjälpte vi varandra.
Dagens uppgift var att skriva en mening om med varje expertord. Ingen lätt uppgift.
Vi hjälptes åt med det första ordet.
Eleverna kom med olika förslag på hur en mening om en jägare på stenåldern kunde se ut.
Sedan var det dags att prova på egen hand. Vi hade sett film, läst texter, pratat om orden, förklarat dem, skrivit gemensamma förklaringar, parat ihop ord – bild och förklaring, förklarat muntligt igen. Noggranna förberedelser, ändå ingen självklart uppgift.
Orden på en lista.
I morgon hoppar vi in i tidsmaskinen igen. Dags att styra mot odlarstenåldern.
Text och bild: Anna Duncanson