Här är hela listan över nominerade till Malmö pedagogpris 2024!
Nya filmer i Selma – för de yngre
Det handlar om allt från undervisningsfilm om evolutionsbiologi till spelfilmer för både förskola och gymnasium. Ambitionen är att alla nyheter ska vara på plats innan jul, men redan nu kan alla börja ta del av några av de titlar som införskaffats.
Här nedan är länkar till fem filmer som främst vänder sig till barn i förskolan och elever på lågstadiet och mellanstadiet. Den lille prinsen (Mark Osborne, 2015) fungerar säkert även på högstadiet, men som alltid är det du som pedagog som känner dina elever bäst. Farbror Rimfrost (Youri Tcherenkov, 2012), Bajsfilmen (Linda Hambäck, 2016), Fantompojken (Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli, 2015) och Havets sång (Tomm Moore, 2014) har filmhandledningar som kan hjälpa till i diskussionerna efteråt.
Den lille prinsen (Frankrike, 2015)
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från youtube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Vimeo. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Farbror Rimfrost (Frankrike, 2012)
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från youtube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Vimeo. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Vimeo. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Senaste avsnittet av SVT:s Kobra diskuterade rörlig bild och internet och att den medieformen inom några år kommer att svara för uppåt 90 procent av allt innehåll. Då är det viktigt att vi lär våra elever hur de på bästa sätt läser detta vidgade textbegrepp.