Resurser som stöttar elevernas skrivande – från idé till färdig text
Din Röst SKA eka! på pränt
Författaren Jassim Ahmadi har gjort en resa. Som han själv beskriver; från vilsenheten och Rosengårds betong till varma och kärleksfulla rum där erfarenheter räknas och lyssnas till. Hans resa är långt ifrån över, men den han hittills har gjort delar han nu med läsarna. Med nya drömmar och nya insikter är han ännu mer övertygad om vikten av att göra skillnad.
– Det känns helt overkligt att den äntligen är klar efter att ha skrivit i så många månader, säger Jassim och riktar ett stort tack till kollegan Alaa Mouhsen och alla andra som har bidragit till att boken har blivit verklighet.
Jassim berättar att Din Röst SKA eka är en inspirationsbok och en handbok i konsten att lära sig lyssna inåt för att uppnå sin fulla potential och identitet. Boken som bland annat kommer att erbjudas till skolor, riktar sig till alla – unga, vuxna och gamla, elever och lärare och alla andra emellan som vill fånga ögonblicket, testa sina vingar och upptäcka en ny värld.
– Framför allt hoppas jag på att den får genomslag i undervisningen på gymnasieskolorna för att diskutera värdegrund och likabehandling. Det är en fas i livet där många av bokens livsfrågor gör sig påminda, säger Jassim.
Som verktyg
Han ser sin bok som en del i att arbeta förebyggande och hälsofrämjande för att stärka ungas framtidsvisioner, hjälpa dem att fokusera på sina resurser, och förstå vem de är. Som verksamhet kan Din Röst SKA eka! inte vara med på flera ställen samtidigt, men det kan en bok.
– Jag hoppas att vem som än läser boken använder den som ett verktyg. Den kan läsas i separata avsnitt eller i sin fulla längd. Pedagoger kan låta elever läsa den individuellt eller i grupp. Boken kan också läsas av pedagoger för att få input och växa i sin yrkesroll, säger Jassim.
Filmpremiär
I samband med boksläppet var det också premiär för en film som elever och pedagoger i årskurs fem på Örtagårdskolan har gjort tillsammans med Jassim och Alaa. I filmen tar de sig an temat identitet. Genom dikter, argumenterande texter och hiphop hittar eleverna en inre styrka och låter sina röster eka.
Text: Marina Walker
Foto: Johanna Ravhed