Att uppmärksamma och arbeta med hedersproblematik
Att leda en verksamhet på rull
Det är glada hejrop som möter Camilla Mårtensson när hon kommer in i bussen, eller avdelningen Vargen som den heter. Småvargarna har samlat sig – de är hungriga och det är dags för lunch. Vargen är en förskoleavdelning som har sin bas i bussen. Varje morgon klockan åtta samlas man för att äta frukost. Efter att man har ätit börjar dagen med att bussen kör iväg till en hemlig destination.
— När jag åkte med bussen under en dag visade barnen mig flera saker som jag inte kände till längs med vägen. De hade full koll, säger Camilla Mårtensson.
Varje varg har en egen bilstol där deras namn står skrivet och bussen är smyckad med pedagogiskt material, teckningar och små figurer som barnen har gjort. Bland annat har de jobbat med tema slott – där de har åkt runt och tittat på olika slott, fotograferat och sen bearbetat materialet.
Utmaningar
Att vara skolledare för en sådan här verksamhet är utmanande konstaterar Camilla Mårtensson. Men det är inte det pedagogiska arbetet som är den stora utmaningen.
— Det man kan göra inne kan man göra ute. Vi arbetar efter styrdokument precis som alla andra avdelningar, till exempel läroplan och kvalitetsplan, säger hon.
Istället är det frågor kring säkerhet och rutiner som är den stora skillnaden och utmaningen. På varje plats barnen åker till måste det först göras en risk- och säkerhetsanalys. Det måste också finnas fasta rutiner för hur vardagen på bussen ska se ut.
— Till exempel när man går av och på bussen, hur det går till när maten kommer och hur barnen gör när de kommer fram till destinationen, säger Camilla Mårtensson.
På bussens ena långsida finns det lappar med barnens namn på. När bussen kommer fram går barnen ut och ställer sig vid sitt namn innan verksamheten kan börja.
På bussen jobbar två förskollärare och en barnskötare. En av dem är Stefan Högberg, förskollärare tillika busschaufför, som har jobbat i flera år på Vargen. Han håller på att lägga in barnens ytterkläder i lådor med barnens namn.
— För mig är det viktigt att ha en chef som vet vad vår verksamhet handlar om. Den är ju lite speciell, säger han.
Varje morgon får Camilla Mårtensson ett mejl av personalen på bussen. Där står det vilken plats de ska åka till, vilka barn som är med och kontaktuppgifter till föräldrarna.
— Det är viktigt med säkerheten och att jag som skolledare är informerad så att jag i min tur kan informera om det skulle hända något, säger Camilla Mårtensson.
Viktigt att lyssna
Hon beskriver själv sitt ledarskap som ett pedagogiskt, närvarande ledarskap.
— Jag har tre hörnpelare som är viktiga för mig. Det är relation, delaktighet och kommunikation. Sen kan jag absolut jobba med att poppa upp mer på bussen. Det är inte lika lätt att gå ut till bussen som till en annan avdelning. Det är viktigt för mig att vara nära verksamheten, säger hon.
En annan utmaning är att få barn till bussavdelningen. Dels måste barnen uppfylla kravet på att vara över tre år och väga över femton kilo, vilket har att göra med bilstolarnas kapacitet. Sen handlar det också om att synliggöra bussens verksamhet och att få barn och föräldrar intresserade av att gå där.
— Idag finns det inga fasta rutiner för hur avdelningen marknadsförs.
Under hösten kommer Vargen att vara en del av ett forskningsprojekt tillsammans med Malmö Högskola. Tanken är att synliggöra bussförskolans utmaningar och också att få en ökad förståelse och större inblick i möjligheterna med en bussavdelning.
— Det känns som en fantastisk möjlighet, säger Camilla Mårtensson.
Text och foto: Johanna Ravhed