En Brain break att skicka vidare

alt=””
Sen förmiddag och vi har haft en klassisk genomgång med våra ettor. Mobilerna ligger i skåpen, datorlocken är nedfällda, eleverna antecknar för hand och när vi avrundar efter sisådär 30 minuter är det svårt att ta miste på klassens behov av en kort paus.

Läs om hur du kan göra en rolig och enkel Brain break som fungerar utmärkt att skicka vidare för att sprida lite glädje. Vi kallar den ”Happy Birthday”.

Happy Birthday

Brain breaken inleds när du börjar spela låten Happy Birthday (Stevie Wonder). Då ska hela klassen ställa sig i ett lång led i födelsedagsordning (månad och datum). Den elev som är född först på året ställer sig helt enkelt först i ledet, tätt följd av den som fyller år närmast därefter. När klassen anser att de är färdiga ska de sätta sig på huk.

Din roll blir att ta tiden från att musiken startar tills att klassen sitter på huk. Därefter ber du dem att i tur och ordning berätta sina födelsedatum. Då kan du se om de står rätt. Om ledet är korrekt har klassen fått sin tävlingstid och det är dags att skicka med tiden som utmaning till en parallellklass. Hur ni vill skicka utmaningen till en parallellklass kan ju variera i det oändliga; som en Instagrambild, Snap, ett klipp, post-it lapp, lappgömme eller kanske ett brev?

Klassen med den bästa tiden vinner ära eller fördelen att hitta på nästa utmaning …

 

Tänk på att

  • Planera in Brain breaken i din lektion så att den hamnar där den behövs. Med fördel kan den skrivas in lektionsplaneringen så att eleverna ser att en paus väntar.

 

  • Material. Glöm inte att ta med ljudutrustning och tidtagarur.

 

  • Instruktioner. Ge instruktionen innan ni sätter igång. Använd gärna den magiska frasen “jag ger instruktionen först, så sitt kvar…”.

 

  • Alla elever på banan. Var jättenoga med att eleverna förstår instruktionen. En rolig Brain break blir lätt rörig när instruktionen är vag.

 

  • Anpassa utmaningen till klassen. Kanske det räcker att ställa sig månadsvis för en del.

Vi hoppas på att eleverna (och du med för den delen) får en rolig paus. Eleverna får skratta, röra på sig och hjärnan får vila. Dessutom så svetsas de ihop en aning när de samarbetar och utmanar andra. Känslan av tillhörighet är en mycket god ingrediens för att skapa en lärmiljö där vår sociala hjärna försätter oss i ett läge där vi kan slappna av och ta till oss ny information. I slutet av februari drar vårens första ”Hjärnsmarta workshop” igång. Då bjuder vi på fler Brain breaks. Hoppas vi ses!

Annika och Lena

Missa inte vårens workshopar i Hjärnsmart undervisning

Vi bygger broar mellan didaktik och neurovetenskap för att effektivisera undervisningen och för att lära eleverna hur man lär. Du får konkreta undervisningsstrategier för att jobba med hjärnan och inte mot den. Teori och klassrumsnära i ett. Vi bjuder såklart på fika!

Vill du att vi kostnadsfritt besöker din skola för ett skräddarsytt upplägg – kontakta Pedagogisk Inspiration.

WORKSHOP A. Minnet, Stress och brain breaks – UTSÅLT

Antal tillfällen: 2

Datum:

  • Onsdagen den 27 februari, Minnet
  • Onsdagen den 6 mars, Stress och Brain breaks

Tider: kl 15.00-17.00

 

WORKSHOPS B. Minnet och Mindset

Antal tillfällen: 2

Datum:

  • Torsdagen den 4 april, Minnet
  • Onsdagen den 10 april, Mindset

Tider: kl 15.00-17.00

 

 REFERENSER

”Mycket intressant och givande workshop som gav många aha-upplevelser. Har fått många handfasta och användbara tips om vad jag kan tänka på i min undervisning. I vissa fall har jag även fått bekräftat att jag gör rätt (utan att veta varför) vilket är minst lika mycket värt.”

”Jordnära exempel, tydlig struktur för innehållet och positiv stämning.”

”Konkreta exempel som kan användas i olika åldersgrupper om hjärnan och hur den fungerar.”