Vi designar en djurpark med elever från Spanien, Italien och Frankrike

Illustration: Kristian Ingers
Elever från åk 6 som går på Söderkullaskolan i Malmö och läser spanska som modernt språk är med ett internationellt projekt tillsammans med elever i samma ålder från Spanien, Italien och Frankrike.

Projektet heter: “Diseña un zoológico”, Designa en djurpark. Projektets mål är att motivera eleverna att sätta i praktik de allra första kunskaper kring ett gemensamt tema: en fiktiv djurpark som ligger i ett spansktalande land.

Diplom från e-twinning.

Projektet är baserat på min avhandling om Projektbaserat lärande i språkundervisning som jag disputerade 2011 på Universidad Panamericana i Mexiko City. Jag har arbetat med projektet på olika skolor i mer än 10 konsekutiva år men det är första gången vi arbetar med projektet internationellt. I projektet arbetar eleverna i små grupper bestående av  2-3 elever. I planeringen ska eleverna bestämma vad djurparken ska heta, i vilket land det ska ligga, vad inträdet kostar, öppettider, mm. Sedan väljer dem ett antal djur som ska ingå i djurparken och skapar en karta med all information om djurparken endast på spanska. Vill du läsa mer hur man genomför projektet kan du läsa följande bloggserie.

Twinspaces är vårt plattform för utbytet som genomförs via eTwinning,  där skapar vi webbsidor med innehåll på spanska som texter och videos. Vi har redan börjat med att presentera oss för varandra i alla fyra länder. Eleverna tränar skriftlig och muntlig produktion, samt reception.

Presentationer på olika språk.

Så klart vill eleverna se och förstå vad eleverna i Spanien skriver och säger i sina videos, det här skapar stor motivation till inlärning!

Vi har också börjat videochatta med vår partnerskola i  Frankrike: Collège Canterane. Vi kom överens om en tid och vi tränade alla presentationsfrågor: 

¿Cómo te llamas? ¿Dónde vives? ¿Tienes hermanos? ¿Tienes animales? ¿Cuál es tu color favorito?  ¿Qué te gusta?

Chatt projiceras på whiteboard.

Här ser ni  när eleverna planerar arbetet: 

Elev skriver på laptop.

Varför ska man arbeta med internationalisering i skolan?

I kursplanen (Lgr11) står:  “Att ha kunskaper i flera språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva”. Genom att få kontakt med elever från 3 europeiska länder ökar vi elevernas möjlighet att utvidga sina kulturella kunskaper och kunna sätta dem i ett internationellt sammanhang. I ämnets syftet betonar kursplanen att eleverna ska utveckla tilltron till sin förmåga att använda språket, av den anledning har projektet skapat olika kommunikations tillfällen där eleverna har kunnat se hur andra ungdomar i Europa också kämpar för att kommunicera på spanska och hur man använder strategier för att stödja kommunikationen. 

Hur kan man komma igång med internationella projekt?

Projektet “Att designa en djurpark” är möjligt tack vare eTwinning, som är ett gemensamt plattform som Europeiska Komissionen har skapat. Här kan du läsa hur du kan komma igång! Se också exempel på följande video.

Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se