IKT-julkalendern – Lucka nr 15

alt=””

Det är söndag och lärarspökena gör sig redo för match och på schema står det spökboll. Idrottshallen står tom och de svävar genom dörren, utan att behöva öppna den. 

Den beniga idrottsläraren håller i en mjuk boll och har en visselpipa i munnen:

-Välkomna till spökbollsligan! Goda tips är att sväva mycket och hålla er undan bollen, samtidigt som du ska försöka träffa motspelarna. Kasta snabbt och massvis med skott. Träffas du av bollen blir du ett spöke och då får du ställa dig bakom motståndarlaget. Alla lärarspöken kan vara med, tandlösa, extravaganta, hungriga, strama, färgglada som listiga.

Den tandlösa samhällskunskapsläraren sträcker ut sin lekamen i en spänstig stretching och den strama latinlärarspöket försöker sig på samma metod. På bänken ligger den trötte engelskläraren och den energirika kuratorn försöker förgäves få sin lagkamrat att fokusera inför matchen. 

Efter att idrottslärarspöket satte visselpipan i halsen och drog igång matchen på en minimal decibelnivå svävar nu lärarspökena taktiskt över golvet för att inta de bästa positionerna. Engelsklärarspöket släpar sig fram på planen och spökkuratorn fortsätter energiskt:

-Kom igen nu! Visa lite pannben.

Den extravagante franskläraren slungar en boll i kanonfart mitt i nyllet på det explosiva kemispöket som nästan imploderar av träffen. En boll swishar förbi den taktfasta musikläraren, som taktiskt dansar fram som i en tango och träffar i sin tur det färgglada spansklärarspöket, vars ansiktsfärg förvandlas i en grå nyans. Slutminuten är inne och den närsynte matematikläraren blir som vanligt träffad av en boll och några revben trillar av. Det envisa trä- och metallslöjdsläraren glider lyckligt fram på sina knän med spökarmarna över huvudet som den världskände Ronaldo. Matchen är slut och det hurras i vinnarlaget. 

-Nu står det 1160 mot 1159 i matcher säger den beniga idrottslärarspöket nöjt.

-Nähä, vi vann ju den där matchen för 150 år sedan därför är det oavgjort nu, säger den envisa trä- och metallslöjdsläraren.  

Klicka på lucka nr 15 och ta reda på vilket digitalt verktyg som lärarspökena kan använda för att föra statistik.