Skolverkets Läslistor
Arbetsplatsbesök viktigt för humanister
Arbetsplats- och studiebesök ska ge humanistelever en större förståelse och bättre förutsättningar kring framtida yrkesmöjligheter.
– Många elever inser inte om man läser humanistiska programmet att man faktiskt blir något praktiskt, kan tjäna pengar och ha roligt på jobbet. Och det är lite det en 19-åring vill veta när de slutar skolan, skrattar Fernando López Serrano, gymnasielektor i moderna språk och lärare på humanistiska programmet på Malmö latinskola.
I jämförelse med vissa andra gymnasieprogram, som samhälle och naturvetenskap, kan humanistiska programmet kännas begränsande om man ser till den behörighet eleverna får för att söka sig vidare. Därför har man sedan några år tillbaka dragit i gång olika insatser för att få eleverna att förstå vilka möjligheter de har.
– Att vara språkvetare eller historiker kan ge dig bättre förutsättningar än andra inom vissa områden, säger Fernando López Serrano.
Dels anordnar lärarna på humanistprogrammet studiebesök, exempelvis på Louisiana, historiska museet i Lund, Domkyrkan, universitetet och olika institutioner i Malmö. Dels tar de in föreläsare på skolan, till exempel humanister som jobbar ute i fält och som tidigare har studerat på skolan, för att ge eleverna lite inspiration.
Läs mer: Pussel med praktik i pandemitider
Uppskattade arbetsplatsbesök
Den tredje delen handlar om arbetsplatsbesök där eleverna får komma ut på olika institutioner och företag för att gå bredvid och lära sig mer om jobbet och vilka människor/yrken som jobbar där.
– Det är ingen prao och i år har endast halva klassen kunnat genomföra besöken på grund av pandemin. Men i normala fall förbereder eleverna sina besök; läser på om historiken kring institutionen eller företaget, och förbereder en intervju till ansvarig på arbetsplatsen, säger Fernando López Serrano.
Väl på plats dokumenterar eleverna sin vistelse med både ljud och bild för att kunna visa för och berätta om sina upplevelser i klassen.
– De får också fundera över om utbildningen på Malmö Latinskola gett dem rätt förutsättningar eller inte för att arbeta där, säger han.
Insatserna har visat sig vara väldigt populära bland eleverna.
– Det möjliggör för eleverna att reflektera över sin egen utbildning och vilka förutsättningar som ges för framtida yrkesliv.
Fortbildning för kollegor
En positiv effekt av insatserna blir att både lärare och elever får en tydlig förankring i arbetslivet. Eleverna förstår att i den teorin som läraren berättar om på lektionen finns det en verklig tillämpning i verkligheten. Att förankra utbildning och skola i verkligheten tycker Fernando López Serrano är viktigt, inte minst för lärarnas del. Därför har han också det senaste året, i sin roll som lektor i moderna språk på skolan och språkledare inom Malmö stad, dragit igång fortbildningsinsatser för sina kollegor inom moderna språk.
– Är man svensklärare eller engelsklärare har man mycket närmare till sitt målspråk än om man är lärare i tyska, spanska eller franska. Det som behövs inom gymnasieskolan är att lärarna tittar upp från sina läromedel och det vardagliga arbetet och ser vad som händer i forskningsvärlden.
Fernando López tar fram ämnesförslag från sina kollegor och söker sedan folk inom universitetsvärlden som kan komma och föreläsa. Det senaste året har föreläsningarna skett digitalt vilket på många sätt förenklat arbetet.
– Vid senaste tillfället hade vi en forskare från Lund som pratade om hur vi kan göra muntliga färdigheter lite mer centralt i våra ämnen. Det är vad vi moderna språkledare saknar mest och det eleverna tycker är svårast eftersom de inte har tillgång till franska eller tyska så som man har tillgång till engelska i vardagslivet.
Läs mer om Fernando López Serrano: Hobbyn som blev ett yrke
Forskare uppskattar utbytet
Fernando López Serrano har själv kontakter inom forskningsvärlden eftersom han själv fortbildat sig inom forskningsområde i sitt ämne. Men hans erfarenhet är ändå att det är ganska lätt att få till den här typen av samarbeten med högskola och universitet.
– Högskolorna vill jättegärna komma i kontakt med skolorna för att berätta om sin forskning, så de har varit tacksamma för kontakten. Och mina kollegor på skolorna har varit ännu mer tacksamma att de får ta del av forskningen.
Text: Matilda Lundahl
Arkivbild: Fredrik Thunberg