Publicerat:

Brev till Kallifatides

Sfi-elever på Komvux Malmö Södervärn fick läsa ett utdrag ur Theodor Kallifatides roman ”Ett nytt land utanför mitt fönster”. En roman som handlar om främlingens villkor och möjligheter i det nya landet. De tog till sig texten och förde många samtal om den i klassrummet.

– Texten har hög igenkänningsfaktor för våra sfi-elever, de blev mycket engagerade. Under lektionen fick jag en ingivelse att vi skulle skriva brev till Kallifatides. Och vilka fantastiska brev det blev, berättar Carina Robertsson, lärare i sfi.

Carina har läst Kallifatides text många gånger och alltid velat använda den i undervisningen.

– Jag har tyckt den varit för svår för de grupper jag haft tidigare. Med den grupp jag har nu, sfi 3D, var det värt ett försök. De har ett stort ordförråd som kom till sin rätt nu. Syftet var att låta eleverna få läsa om en sådan fantastisk språkresa som Kallifatides gjort. Det blev en känslomässig upplevelse och gav dem förhoppningar inför framtiden, säger Carina.

Kallifatides roman innehåller många metaforer och uttryck och det blev långa diskussioner om detta i klassrummet.

– Vi arbetade mycket med att förklara vad de olika uttrycken betyder. Sedan fick eleverna skriva varsitt personligt brev till Kallifatides, där de berättar om sina upplevelser av hans text. Att skriva till den författare de just läst inspirerade dem, det märktes tydligt. ”Vilka texter!” tänkte jag när jag läste dem, säger Carina.

Kallifatides 2
Ahmad, Dzeilana, Rania och Hanane skriver brev till Theodor Kallifatides.

”Det känns som om jag själv skrivit den”

Hanane kom till Sverige för sju år sedan. I hemlandet Marocko arbetade hon som revisor inom marketing och kommunikation.

– Jag tycker mycket om texten, det känns som om jag själv skrivit den. De första fem åren i Sverige ville jag inte lära mig svenska, men jag insåg att jag måste. Kallifatides motiverade mig att verkligen lära mig språket, att göra det med hjärtat. Sista dagen vid ett besök i Marocko med mina barn, sa jag till dem: ”Vi ska åka hem till Sverige”, berättar Hanane, som gärna vill arbeta med barn och omskola sig till förskollärare.

Dzeilana har bott i Sverige i fem år. Hon är journalist och arbetade som presschef och kommunikatör i Bosnien.

– I Sverige finns det många möjligheter att lära sig språket och mycket hjälp att få. Det är ingen som är nedlåtande mot mig när jag säger fel. Man kan aldrig klippa sina rötter helt och hållet, men det går att hitta en balans mellan det gamla och nya hemlandet. Jag vet att det tar tid, och jag tror att jag är på väg att hitta det nu, säger Dzeilana, vars mål är att fortsätta arbeta med marketing och kommunikation. Hon har precis startat ett projekt som heter ”Hör mig”. Syftet är att hjälpa invandrare att integrera sig i samhället genom att de får skriva texter om sådant som är viktigt för dem i sitt nya liv i Sverige. Målet är att texterna sedan ska publiceras och uppmärksammas på olika sätt, kanske med hjälp av Malmö stad.

”Vill kunna kommunicera med alla”

Rania har varit i Sverige i endast ett år. I hemlandet Syrien arbetade hon som lärare i engelska i 15 år.

– Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder gör en trött, men Kallifatides ger oss motivation att övervinna svårigheterna. Jag känner mig fortfarande som en drunknande och jag simmar fortfarande för att komma upp till ytan. Jag lyssnar på svenska språket i radio- och Tv-nyheterna varje dag för att lära mig mer och vill kunna kommunicera med alla i samhället. Mitt mål är att fortsätta arbeta som lärare i engelska och som tolk i svenska, arabiska och engelska, berättar Rania.

brev2

”Lugnar och stimulerar samtidigt”

Ahmad kommer också från Syrien och har varit i Sverige i 1,5 år. Han är arkitekt och arbetade tidigare som projektledare och platschef.

– Mitt hemland bor i mig, inte jag som bor i mitt hemland. Jag är palestinier och växte upp i Syrien. Som vuxen bodde jag i Algeriet. Det finns så många minnen i varje land och varje land tog en del av mig. Kallifatides text är jättestark! Han lugnar och stimulerar samtidigt som han berör en djupt. Han uttrycker detsamma som jag tänkt och upplevt. Mitt tips till alla som lär sig ett språk är att våga prata, våga säga fel. Man blir isolerad om man inte lär sig språket. Acceptera när människor korrigerar dig, bli inte irriterad eller arg. Själv blir jag irriterad om de inte korrigerar mig, säger Ahmad som inom kort ska studera yrkessvenska inom Bygg och Anläggning på YrkesAkademin.

Eleverna i Carinas sfi-grupp kommer att skicka alla sina brev till Theodor Kallifatides och hoppas på en respons.

– Det skulle betyda mycket för eleverna, de har verkligen engagerat sig i denna uppgift, säger Carina.

Text och foto: Susan Englund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.