Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Dags för en ny hösttermin – här är vårens mest lästa
Vårterminen 2020 går till historien som en annorlunda skoltermin. Coronapandemin gjorde intåg, undervisning förändrades och många skolor och förskolor fick snabbt ställa om i sina arbetssätt. Nu tar Pedagog Malmö nya tag inför höstterminen 2020.
Nästa vecka börjar vi med den regelbundna publiceringen igen, med start på måndag med höstens första Skicka vidare-artikel med Mounira Guesmi, studiehandledare på Komvux Södervärn. Innan dess tipsar vi om vårterminens fem mest lästa blogginlägg och fem mest lästa artiklar. Trevlig läsning.
Fem blogginlägg att kika på:
- Tips på aktiviteter att göra med barn som är hemma från skolan. Corona ledde till många sjukskrivningar och många barn stannade hemma från skolan. Ida Rosqvists blogginlägg med tips på språkstimulerande lekar och aktiviteter att sysselsätta barnen med var därför välläst.
- Rörig ADHD-unge, hjärtlöst autistisk eller rörelsehindrad utan känslor …. är det en sådan som du är? Specialpedagog Linda Brundin skriver ofta inlägg som blir lästa av många. Just detta blogginlägg ger nog flera en tankeställare.
- Tillgänglig information om covid-19. Ännu ett inlägg från Ida Rosqvist, om tillförlitlig information om covid-19 som är lättillgänglig. Till exempel tipsar hon om en sida där man kan göra egna instruktioner för handtvätt tillsammans med bildstöd.
- Källkritik och coronavirus – så kan du jobba i skolan. Inte helt oväntat att corona-relaterade tips blir vällästa. Här skriver skolbiblioteksutvecklare Maria Schedvin om hur du kan arbeta med elever kring källkritik och corona.
- Barnens lag… men ”big no för glass till frukost”. Den 1 januari 2020 blev barnkonventionen lag i Sverige. Här får du ett perspektiv på lagen utifrån barn med funktionsnedsättning. Varje unge ska lyckas i skolan, skriver Linda Brundin!
Fem artiklar att läsa mer om:
- Olika typer av tid skapar bättre förskola. Rektor Ninni Hyleborg berättar om hur de i förskoleområde N9 har delat upp personalens arbete i A,B, C och O-tid.
- Så blev barngruppen på förskolan tryggare med hjälp av struktur. Louise Hansson och Aina Eckman delar med sig av sin erfarenhet av att dela in dagarna strukturellt i scheman så att barnen på förskolan ska känna sig tryggare.
- Kooperativt lärande – en introduktion. Vi spelade in en föreläsning med Daniel Prsa och Linda Sikström som fick berätta om grunderna i kooperativt lärande. De gav också tips på några strukturer som går ut på att öka elevernas samarbete med varandra.
- Distansutbildning framgångsrik med hjälp av digitala hjälpmedel. Lisbeth Bern och Åse Råstam tipsar om hur du undervisar dina elever på distans och får dem till och med att uppskatta det sociala med det!
- Medvetna pedagoger lyfter högläsningen. Pedagogens närvaro är viktig under högläsningsstunden. Hur förbereder man högläsningen så att den blir så givande som möjligt och hur fångar man barnen och gör dem delaktiga?