AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Skolan samlas kring filmarbetet
För tredje året i rad ägnar högstadieeleverna på Västra Hamnens skola elevens val-dagarna åt att skapa film tillsammans. De styr arbetet från start till mål; skriver manus, filmar, agerar framför kameran och redigerar sitt material. De ansvariga pedagogerna vittnar om hur projektet stärkt sammanhållningen, gruppdynamiken och kreativiteten på skolan. Västra Hamnens skola invigdes i augusti 2010 och som en relativt ny skola fanns det ett behov av att skapa traditioner att enas kring.
– Vi var en ny skola som behövde något som kunde bli “vår grej”, säger Helga Boström, svensklärare och tillsammans med Simon Johnson, matematik/NO-lärare och Bobica Willert Andersson, lärare i bild och NO, ansvarig för filmprojektet.
Tema: ”Förändring”
Friheten för eleverna är stor inom ramen för ett givet tema; i år kretsar filmerna, som får vara som längst tre minuter, kring “förändring”. Pedagogerna berättar hur eleverna tagit ut svängarna och inte värjt sig för svåra ämnen; en av filmerna kretsar till exempel kring könsbyte. De berättar sina historier i antingen dystopi-, komedi- eller deckargenren.
– Alla, verkligen alla, deltar. De som inte vill skådespela filmar eller redigerar, säger Helga Boström.
Rörlig bild engagerar
Simon Johnson, som har erfarenhet från en tidigare arbetsplats av att jobba med rörlig bild med skolelever, berättar om engagemanget som filmmediet brukar väcka.
– Det här gör att eleverna syns på ett nytt sätt; alla kan ta plats och synliggöra varandra. Klasserna är stolta över sina produkter, säger han.
Att eleverna gemensamt får planera och genomföra arbetet med en given målgrupp i åtanke är en viktig poäng.
– Det här är en bra övning inför nationella prov och projektet bottnar i värdegrund och läroplan. Det tangerar många ämnen och handlar om att synliggöra elever och få med alla i processen, säger Helga Boström.
Stora framsteg
De berättar att mycket har hänt sedan filmarbetet introducerades på högstadiet för tre år sedan; det gäller allt från att använda sminkning till filmning och efterbearbetning i redigeringen.
– Nivån och kreativiteten har höjts, både tekniskt och berättarmässigt. Man ser det på bildbearbetningen och redigeringen, och det betyder jättemycket. Eleverna vågar mer, de bjuder på sig själva och inser att det inte är farligt att synas, säger Helga Boström.
– Vi lärare är ju inga experter på film, men vi tycker det är intressant att jobba med detta, säger Simon Johnson.
Helga Boström lyfter fram just det som en fördel i processen.
– Det kan nog vara bra att vi inte är experter, då kanske vi hade styrt eleverna mer.
Jury utser vinnare
När filmerna är färdiga utser en jury vinnare i olika kategorier.
– Eleverna ville att det skulle delas ut fler priser, så vi la till några kategorier, säger Helga Boström.
Inför kommande filmprojekt vill de ägna lite mer tid på manusarbetet. De hoppas att med Skapande Skola-medel kunna anlita en manusförfattare till en workshop med eleverna.
– Vi hoppas att klasserna ska få en heldag med detta, säger Helga Boström.