Lärare, kvinna står på skolgård.
Madlen Öberg vann Malmö Pedagogpris 2024.

”Det skapar en vi-känsla och en öppenhet för samarbete”

Madlen Öberg är en av förra årets vinnare av Malmö Pedagogpris. Nu snackar vi med henne om stipendiet och om hur året har varit. 
Hej Madlen! Du vann Malmö Pedagogpris i kategorin grundskola, vad betyder det för dig?
Det betyder mer än jag kan sätta ord på och är något jag kommer bära med mig resten av mitt yrkesliv. Jag känner en stor ödmjukhet till utmärkelsen och det engagemang som ligger bakom. Att vårdnadshavare och elever tagit sig tid att skriva ihop fina nomineringar för just mig var en ära nog men att dessutom få utmärkelsen var helt otroligt. Pedagogpriset fick även vår lilla och charmiga skola Karlshögsskolan att uppmärksammas, vilket gjorde mig stolt. Här finns ett fint samarbete mellan skola och hem, värme mellan kollegor och ett gemensamt synsätt där alla elever är allas elever.

– Hur har året varit för dig?
Tiden går verkligen fort, otroligt att ett år snart passerat sedan utmärkelsen. Jag har hunnit släppa min förra klass. Vi fick tre fina år ihop och de har nu börjat på mellanstadiet. Det allra finaste är att de ofta kommer och besöker mig på eftermiddagarna, de kommer in i klassrummet, sätter sig ner och pratar om allt och ingenting. Även om vardagen är fartfylld tar jag mig alltid tid för en pratstund med mina gamla elever. Det är kvittot på arbetet man lagt ner och relationer man byggt upp. Ibland har jag gamla elever från både mellanstadiet och högstadiet på besök samtidigt, då fylls mitt lärarhjärta med värme.
Nu har jag tagit emot en ny klass, en årskurs 1 vilket är otroligt roligt och bidrar till nya spännande utvecklingsprocesser att få vara en del av. Jag är nyfiken på att förstå varje elev på sitt unika sätt, att se dem växa och bli stärkta i sig själva först och därefter kunskapsmässigt. I årskurs 1 bygger jag grunden och i årskurs 3 njuter jag av effekten.
 
– Du fick utmärkelsen bland annat för din skicklighet i att lyfta och fokusera på elevernas styrkor i undervisningen, bland annat genom kooperativt lärande. Hur har du jobbat vidare med det?
Jag tror starkt på vikten av ett tydligt och relationellt ledarskap i klassrummet. Jag tror även på att de kunskapsmässiga förmågorna börjar med en tro på sig själv i första hand och i en trygg miljö där det är tillåtet att både lyckas och misslyckas. Som klasslärare är det mitt ansvar att skapa denna miljö och tillsammans med eleverna forma de gemensamma normer och värderingar som bygger vårt klassrumsklimat. Mina elever ska känna sig trygga, säkra och stärkta. När elever vågar tro på sig själv är de öppna för nya kunskaper, utmaningar och utveckling. Det finns inte heller ”ett rätt sätt” att lära sig på, mitt ansvar och det roliga i mitt uppdrag är att hitta kreativa inlärningssätt. Återigen handlar det om olika lärprocesser, enskilda och i grupp. Med inspiration av det kooperativa syn- och arbetssättet får jag med alla bitar som är viktiga för mig i min lärarroll, barnsyn och förhållningssätt. Elevernas förmågor kommer till nytta och de stärker varandra i skolarbetet. Det skapar en vi-känsla och en öppenhet för samarbete och vänskap.

– Hur har ni använt stipendiet?
Jag har inte ännu hunnit nyttja stipendiet då jag påbörjat en högskolekurs inom lärarledarskap i skola. Men jag ser framemot att få möjlighet till att använda det.

– Vilka andra sätt finns det att lyfta sina kollegor eller andra inspirerande pedagoger på?
Jag tycker att det är viktigt att skapa en kultur på skolan där det är naturligt att lyfta varandra i det dagliga arbetet. Men även en kultur där det regelbundet och systematiskt sprids goda exempel. På en skola finns många olika yrkesroller där alla gör ett viktigt arbete för elevers utveckling. Studiedagar är utmärkta tillfällen att lyfta, synliggöra och inspirera varandra.
Jag skulle även önska se ett större samarbete och nätverkande mellan skolor i Malmö, exempelvis genom träffar mellan stadier och årskurser. Det finns enormt mycket kunskap och erfarenhet ute på våra skolor. Det hade varit värdefullt att mötas, inspireras och lära av varandras framgångsfaktorer.
Här kan du läsa vilka som är nominerade till årets pris.