Nytt på Malmö delar
Elevernas kreativa vision tar plats under kulturveckan
“Sedan vi hittat spår av mänsklighet har vi hittat spår av kultur, det har visat sig att vi alltid har haft behov av teater, dans, musik, fotboll, kultur. När vi tar del av detta så använder vi delar av hjärnan vi inte brukar använda, det leder till hälsosamma processer i hela kroppen. Vi delar erfarenheter, vi samlar ihop oss. Vi ska få göra detta hela veckan och det är en chans vi ska ta. Nu har vi möjligheten att utforska detta och vara med om det tillsammans.”
Så inleder Matilda Ericsson kulturveckan på Mellersta förstadsskolan, i ett tal till alla åttondeklassare. Påsklovet har just tagit slut och kulturveckan pågår fram till 9:e april, då den avslutas med en stor performance-föreställning i matsalen. Nu ska kulisser upp, scenografin ska riggas och scener och övergångar ska repeteras.
– Det är så skönt att slippa vanliga lektioner och vi får testa helt nya grejer, säger Asma Al-Hendi som varit en del av text och bild-gruppen under veckan.
Hana Kos, Gabriel Haaval och Maia Alvarez har också varit en del av gruppen. De berättar att de tillsammans har skrivit och illustrerat en barnbok som ska vävas in i föreställningen imorgon.
Elevinflytande ger högre motivation
Totalt 146 elever har delats in nio grupper och fått ägna sig åt skapande inom bland annat drama, musik, matlagning, text och bild, dans och scenografi.
Största delen av publiken kommer vara eleverna själva, alla både deltar och är åskådare. Dessutom är ett 30-tal lärare också på plats.
– Vi går upp på scen och gör vår del, sen går vi ner och tittar vidare på de andra, säger Hana Kos.
– På något sätt så kommer vi koppla ihop dramagruppen så att huvudkaraktären som växer upp under deras pjäs kommer tänka tillbaka på sina barndomsminnen och då kommer vi att spela upp en scen från dagis och då kommer vi läsa ur boken, där är det barndomsminnen som vi har skrivit, säger hon.
Temat för föreställningen i år är att växa upp – något som eleverna själva röstat fram. Och de demokratiska processerna går igen genom hela veckan. Eleverna väljer själva vilken grupp de ska tillhöra och vad de ska skapa på temat, de får driva en egen kreativ vision och bland annat styra hur ljud och ljus ska vara under föreställningens olika delar.
– Vanligtvis kan man känna att man gör uppgifter för lärarens skull men här är det verkligen vi som bestämmer och gör det för att vi tycker det är kul, säger Hana Kos.
Utmanar både elever och lärare
De nio grupperna jobbar på liknande sätt med att tolka temat och allt vävs sedan ihop av regissören Matilda Ericsson. Hon är skådespelare, regissör och dramapedagog och van vid att jobba med elever och lärare genom skapande skola som extern professionell kulturutövare. Hon har också lång erfarenhet som lärare och jobbar didaktiskt med eleverna för att utveckla deras förmåga att skapa och samarbeta.
Detta är tredje året som hon är med och driver kulturveckan. Det är ett arbete som börjar redan på hösten när eleverna börjar spåna på temat. Då inleder Matilda Ericsson också ett planeringsarbete med ett tiotal lärare som börjar förbereda sig på att leda grupperna.
– Det är min uppgift att få deras bidrag till det sceniska. Har de gjort en bok med dikter så behöver jag få dem att presentera detta på ett estetiskt sätt så det vävs in med resten av föreställningen, säger Matilda Ericsson.
Hon har aldrig träffat eleverna innan och ställs också inför utmaningen att motivera de blygaste eleverna till att vara med på scen.
– Förra året hamnade en kille i dansgruppen trots att han hade det som tredjehandsval. Tyvärr blir det så, men den här killen hade aldrig dansat förut, och ville absolut inte vara med på scenen. När vi väl körde var det såklart han som dansade med mest inlevelse och känsla, det var underbart att se. Och underbart för honom. Han fick sån respekt av kamraterna, säger hon.
Kulturveckan handlar just om det, känslan, upplevelsen och skapandet. Prestationen är inte i fokus. Och när de vågar så växer de, menar Matilda Ericsson. Alla som deltar, även lärarna, brukar känna stolthet över vad de varit med och skapat under veckan.
– Vi har ett skelett men vi vet inte vad det ska bli, det är man inte vad vid som lärare. Man brukar veta var man ska men här är det lika ovisst för alla genom processen och det är svårt. Dessutom är det ett tufft schema, lärarna gör ett jättejobb, säger hon.
För att få med sig både lärare och elever försöker hon leda på ett tryggt sätt, med förtroende i fokus.
– Förtroende är nyckeln. Och du ska lita på din ledarstil, för eleverna känner när det är på riktigt. När du träffar nya människor och är dig själv och är angelägen och litar på att ”vi kan detta och vi ska göra detta tillsammans” så får de en inkluderande känsla. De får ett intresse, säger hon.
–Det är mycket “nu kör vi” från mig. Det är mitt sätt att få med mig dem, ibland ska man inte stanna upp i hur det känns utan köra vidare och göra. Vi har bevisligen fått med alla 146 eleverna alla år, säger hon.
Lärdomar hos eleverna
Första gången Asma Al-Hendi fick veta vad de skulle göra under kulturveckan var hon skeptisk.
– Jag tänkte att det kommer inte funka, hela kulturveckan, det är för stort. Det kommer vara så stökigt och människor kommer inte bry sig. Nu när jag tänker efter ser jag att jag hade fel för att det är väldigt roligt. Man har roligt med andra man inte träffat innan och vi hinner mycket mer än vi tror, säger hon.
– Vi lär oss att samarbeta mer, jag till exempel gillar inte att samarbeta. Men när man jobbar i grupp går det snabbare. Detta kommer vi inte hinna tänkte vi, men vi är nästan klara med boken och allt, Asma Al-Hendi.
– Skapandet och den kreativa delen har varit där vi har lärt oss om kultur, säger Gabriel Haavel.
Han och Maia Alvarez är de två i gruppen som helst hade sluppit att stå på scen, men de vet att de bara behöver befinna sig däruppe en kort stund och om de vill kan de sitta med ryggen mot publiken i de scener där det passar. Oavsett är alla överens om att kulturveckan borde finnas på fler skolor, och att det bästa är att man får lära känna de andra åttondeklassarna på skolan.
Hur gör man om man vill ha en kulturvecka på sin skola?
– Man kan ta upp det direkt med ledningen, säger Maia Alvarez.
– Eller ta upp det med sin mentor, säger Asma Al-Hendi.
– Det bästa tipset är att bara slappna av och följd med. Du kommer ha kul! Här var vi många som från början tänkte att vi inte ville vara med men när vi väl kommit in i det är det jättekul, säger Hana Kos.