Camilla Lindskoug överraskas och gratuleras med ballong och blombukett när hon mottog pedagogpriset. Foto: Lina Haskel/Arkiv

”Får inte ta lätta utvägen när det gäller läsning”

2022 års vinnare av Malmö pedagogpris i kategorin gymnasieskola/vuxenutbildning, Camilla Lindskoug, slår ett slag för läsningen i skolvardagen.

Vad har det gett att bli nominerad och utsedd till vinnare av Malmö pedagogpris?

– Framförallt var det en fantastisk upplevelse som jag bär med mig. Att få sådan publik uppskattning hör ju inte till vardagen. Det var en karamell att suga länge på, och den vackra ballongen lyste upp vårt rum i flera månader efteråt.

Vad har du gjort med stipendiet?

– Jag lär mig bäst genom att läsa och jag använde pengarna till att köpa böcker. David Didaus The Secret of Literacy och Kate Roberts A Novel Approach gav särskilt mycket och jag kan varmt rekommendera dem. Många idéer därifrån finns med i mitt klassrum det här läsåret och jag har fått framförallt metodik från dem, vilket ofta saknas i den svenska utgivningen. Fler böcker ligger och väntar på mig hemma i bokhyllan. Man kan inte ta till sig hur mycket som helst åt gången och samtidigt omsätta det i klassrummet.

– Läsningen minskar ju äldre eleverna blir, visar en färsk rapport. Du är engagerad i frågor kring läsning; hur kan man främja elevernas motivation när det gäller skönlitterär läsning?

– Jag tror framförallt att vi inte får ta den lätta utvägen och låta oss styras bort från läsning i skolvardagen, trots att den inte framhävs i ämnesplanen ens för svenska. Där står inget om mängd och därför finns det klassrum i dag där eleverna inte får läsa särskilt mycket. Det kan vara svårt för läraren att stå emot en mängd läsovilliga elever när det inte finns något specifikt i ämnesplanen som säger att man ska läsa hela romaner till exempel. Vi – alla lärare – behöver arbeta med läsning av många (också långa) och olika slags texter i våra respektive ämnen.

När det gäller att skapa läsmotivation har jag använt just Roberts bok till det. Hon varvar modellande, gemensam läsning, med läsning där elever har större möjlighet att välja vilka böcker de ska läsa. Att använda våra fina skolbibliotek är också viktigt eftersom skolbibliotekarierna är experter på just läsning och ungdomar och har stor erfarenhet av att matcha boken med läsaren.

Läs också intervjun med Lina Karlström, som prisades 2021!

Vill du nominera din favoritpedagog eller ett arbetslag till Malmö Pedagogpris?

Gör det innan den 30 september!
Du nominerar genom att fylla i formuläret nedan. Tänk på att skriva en motivering som får urvalsgruppen att förstå hur fantastisk just din favoritpedagog är!
Länk till nomineringen