Foto: Privat

”Förväntningar möjliggör konkret återkoppling”

Frida Östberg, svensklärare på Söderkullaskolan, svarar på frågorna från Jonnah Öberg.

– Vad innebär elevdelaktighet för dig? Hur arbetar du med det?

– För mig innebär det att ge elever verktygen och självförtroendet att uttrycka sig. Som svensklärare jobbar jag mycket med att alla elever ska få uttrycka sig, på ett eller annat sätt i undervisningen. Ibland inför helklass, ibland inför en mindre grupp och ibland till en kompis. Att ge dem språket är en självklarhet för att kunna delta, både i och utanför skolan.

– Hur integrerar du demokrati- och värdegrundsarbete i din undervisning?

– Många av de skönlitterära böcker vi läser i undervisningen behandlar demokrati- och värdegrundsfrågor på ett eller annat sätt. Vi försöker också variera ämnen med litteratur som exempelvis belyser relationer som går utanför heteronormen, skildrar dystopier som tar upp demokratiska värderingar eller problematiserar andras påverkan på ens egna liv. Skönlitterära böcker är tacksamt att arbeta med för just dessa typer av frågor.

– Vad är det viktigaste för att få ett välfungerande klassrumsklimat?

– För mig är det absolut viktigaste att ha explicita förväntningar på eleverna, både kunskapsmässigt och socialt. Eleverna behöver veta vad jag förväntar mig av dem under lektionen. Det skapar möjlighet för mig att ge konkret återkoppling till dem, exempelvis hur väl de förstått ett visst begrepp vi arbetar med eller bidrar till god arbetsro. Jag har kommit på mig själv ofta slänga mig med förväntningar såsom ”god arbetsro” utan att faktiskt konkretisera vad det innebär för eleverna. Om jag kan ge dem de förväntningarna och förutsättningarna att lyckas, så tenderar det att skapa långsiktigt goda och välfungerande klassrumsklimat.

– Vem vill du skicka vidare till?

– Jag skickar vidare till Elin Rekke, på Gottorpskolan.

LÄS MER: Tidigare delar av ”Hej kollega!”

LÄS OCKSÅ: Arkiv: ”Skicka vidare”