Publicerat:

Fotboll, gymnasiet och värdegrunden

Leif Boregren, lärare på Frans Suells & Jörgen Kocks gymnasium, Daniel Dimitrijevic fritidsledare på Norra Sorgenfri Gymnasium och Mikael Farazumis, gymnasieelev Norra Sorgenfri är alla involverade i “Gymnasiefotboll mot våld och rasism”. Leif och Daniel som initiativtagare, ledare och driftiga idégivare och Mikael som ambitiös målvakt i Norra Sorgenfris skollag.

Mikael Farazumis, Daniel Dimitrijevic och Leif Boregren.

Leif och Daniel startade upp “Gymnasiefotboll mot våld och rasism” i liten skala hösten 2011 och sedan dess har mycket hänt. Pedagog Malmö har tidigare publicerat en artikel om eldsjälarna Leif och Daniel.

– När vi startade var det för att vi båda var intresserade av fotboll, elevers utveckling, spelares respekt för varandra både på och utanför planen, värdegrunden och synen på ledarskap. Vi började med några få lag och nu är nio gymnasieskolor i Malmö involverade, säger Leif.

Ett samarbete

Gymnasiefotboll mot våld och rasism är ett samarbete mellan deltagande gymnasieskolor, Malmö FF, Centrum för Pedagogisk Inspiration (CPI) och Ge rasismen rött kort. Tillsammans erbjuder samarbetet ett helt paket med bl.a. inomhus- och utomhusturneringar, föreläsningar och workshops i bl.a. teambuildning, ledarskap och värdegrundsfrågor.

– Just nu har vi en utomhusturnering i full gång, säger Leif.

Träningar & aktiviteter

All träning sker på elevernas fritid. De flesta av lagen tränar en gång i veckan och lagen har en lagledare/kontaktperson, som kan vara idrottsläraren eller annan personal från skolan.

– Vi tränar i 7-manna lag. Orsaken till det är att alla ska kunna vara med, säger Leif.

– Det är fotboll för alla. Det är också lättare att sätta ihop lag, att planera och det blir en större ruljangs med kortare matcher, säger Daniel.

– Dessutom tas värdegrundsfrågor upp under resans gång, som t.ex. i november i år då vi anordnade en dag hos Malmö FF, säger Daniel.

En dag med fotboll och värdegrund

Gymnasiefotboll mot våld och rasism bjöd i november in två spelare och en kontaktperson från varje lag till en dag med fotboll och värdegrund. Dagen innehöll bland annat fotbollsträning på Malmö stadion med tränare från Malmö FF och en workshop kring antirasistiskt ledarskap och gemensam värdegrund. Sedan såg de matchen MFF – Örebro tillsammans.

– Alla som deltog fick ett diplom efteråt, som bevis på att de hade genomgått dagen, säger Daniel.

– Gustavo Nazar från CPI tillsammans med ”Ge rasismen rött kort” håller till stor del i vår teambuildning och värdegrundsövningarna. De hade sedan innan ett färdigt paket och arbetar aktivt ute på skolorna med workshops, säger Leif.

– Genom att erbjuda hela paketet vill vi bygga broar i våra skolor. Ledare möter elever och andra ledare, elever som inte skulle träffas annars börjar snacka med varandra, tankar utbyts och elever kommer med idéer, säger Daniel och fortsätter:

– Leif och jag har också kontakt med alla ledare via samtal och mail. Vi fungerar även som bollplank.

Fotboll för alla och jämställdhet

Leif och Daniel berättar att det är fler killar som är med i skollagen, men att de försöker marknadsföra det för få med fler tjejer.

– Norra Sorgenfri, där jag jobbar, är en killdominerad skola. Men vi har äntligen fått med en tjej i laget och en till är eventuellt på ingående, säger Daniel.

– Om nog många tjejer går med vill vi även få till en turnering bara för tjejer. De mixade lagen och de övriga turneringarna kommer att finnas kvar ändå, säger Leif.

Vem får vara med?

– Ett av våra deltagande lag är med elever med särskilda behov och de spelar vänskapsmatcher mot de andra lagen, säger Leif och fortsätter:

– De enda inte kan vara med är de som spelar på elitnivå, division 2 och uppåt. Men det handlar om en föräkringsproblematik.

Skollag

Lagen på gymnasieskolorna består inte bara av elever som känner varandra sedan tidigare.

– I laget som jag spelar med är vi 16 personer, från olika länder. Vi tränar en gång i veckan och har verkligen blivit ett lag. Vi snackar och kämpar tillsammans som ett lag, trots att vi inte kände varandra innan, säger Mikael.

– Det handlar om trivsel, respekt, fair play, att peppa och ge varandra positiva ord. Ibland går det inte som vi vill, och då ska vi kunna ta det också, säger Daniel.

– Fotbollen är också en pusselbit i en positiv upplevelse av skolan. Eleverna tar med sig trivselkänslan till lektionerna, säger Leif.

– Det finns dessutom ett hälsomotiv. Om eleverna rör på sig och mår bra blir de också mer studiemotiverade, säger Daniel.

– Som lagledare har Daniel gjort mycket för mig och jag har utvecklats. Jag har kul, trivs och har höjt min prestanda, säger Mikael.

Framtiden

– Vi planerar för en inomhusturnering med 5-mannalag. Sedan blir det en vila från turneringar i två månader. Efter det kommer vi sedan avsluta den pågående utomhusturneringen, säger Daniel.

– Utomhusturneringens finalpass kommer att spelas på gammal klassiska fotbollsmark, i gamla stadion, säger Leif och fortsätter:

– Framöver har vi en ambition med ett gemensamt träningsläger utomlands, för alla fotbollsspelare. Och med alla fotbollsspelare menar vi samtliga elever inskrivna i gymnasiet i Malmö. Vi planerar att söka pengar från EU för att kunna genomföra det.

– Och om vi inte får ihop pengar till det så skalar vi ned och anordnar ett träningsläger i Sverige eller i regionen, avslutar Daniel.

Text och foto: Sara Arildsson

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.