Nina Lanje är projektledare för Hållbara övergångar för unga i riskzon. Foto: Mette Mjöberg Tegnander

Hållbara övergångar för unga i Malmö  

Hur kan vi rusta elever som riskerar att inte klara övergången till gymnasiet? Det är en av flera frågor som är i fullt fokus för projektteamet Hållbara övergångar för unga i riskzon. Nyligen presenterade Nina Lanje projektet på övergångskonferensen för grundskoleförvaltningen och gymnasieförvaltningen.

Hej Nina, kan du inte berätta lite mer? Vad är syftet med Hållbara övergångar för unga i riskzon? 
– Vi arbetar för att för att ge likvärdiga förutsättningar för alla ungdomar i Malmö stad att komma in på gymnasiet. Idag faller en del ungdomar, av olika anledningar, mellan stolarna och genom det här projektet kan vi synliggöra dessa ”glapp”. Förhoppningsvis kan vi även hitta stöd och lösningar för att täppa till dem. Projektet är förvaltningsövergripande och just nu arbetar grundskoleförvaltningen, gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, arbetsmarknad- och socialförvaltningen och Pedagogisk Inspiration Malmö tillsammans.
 
Vad kan det finnas för anledningar till att elever inte klarar övergången till gymnasiet? 
– Oj, det kan vara många. Vi ser att den grupp ungdomar som hamnar på det kommunala aktivitetsansvaret, är oerhört heterogen. Det handlar om allt från psykisk ohälsa, social problematik, diagnoser till kriminalitet. Sedan är det en stor omställning att börja på gymnasiet, som många ungdomar inte är beredda på. En viktig del i projektet handlar om att tidigt identifiera elever som riskerar att inte klara övergången till gymnasiet och att rusta dem inför övergången. Som stöd följer sedan en slusskoordinator med ungdomen i övergången och en bit in på gymnasiet för att finnas till hands under den första tiden, då det finns en stor risk för avbrott.

Det här är ju ett förvaltningsövergripande projekt, hur har samarbetet fungerat så här långt? 
– Det går över förväntan. Det är alltid en utmaning när olika verksamheter ska göra något tillsammans, man har olika uppdrag, synsätt och kulturer. Men när det gäller ungdomar som ligger i riskzonen för att inte klara skolan vet vi att olika professioner måste samarbeta för att kunna ge det bästa stödet. Det handlar om att sträcka sig lite utanför sin egen organisatoriska gräns för att inte glappet ska uppstå, när alla gör det gör vi stor skillnad. Det finns ett stort engagemang och en stor vilja att göra skillnad för Malmös ungdomar, det märks var man än kommer.

Var befinner sig projektet just nu? 
– Just nu håller vi på att rekrytera fler deltagare till de tre olika delprojekten inom projektet. Under hösten har vi kört pilotverksamhet för att forma och testa nya arbetssätt, nu är vi i skarp läge, det är jätteroligt.

Vad händer här näst i projektet? 
– Då detta är första året för projektet kommer vi följa deltagarna i övergången till gymnasiet för första gången. Det kommer bli väldigt spännande att få ta del av deras upplevelser och berättelser som kommer att ge oss ny kunskap och nya insikter om hur vi kan stötta ungdomarna på bästa sätt.

Om jag vill veta mer om projektet, var kan jag vända mig? 
– Vi finns på Komin, men det bästa sättet att del av resultat och lärdomar från projektet är att följa oss via vårt nyhetsbrev som kommer två gånger per termin. Självklart får man även höra av sig direkt till mig om man har frågor!