Porträttbild på Jonnah Öhman.
Foto: Privat

”Har höga förväntningar på elevernas samarbete”

Jonnah Öhman, lärare i matematik i årskurs 7-9 på Malmö idrottsgrundskola, svarar på frågorna från Josefin Johansson.

– Hur arbetar du med formativ bedömning?

– Jag skulle säga att min undervisning utgår ifrån ett formativt förhållningssätt där elevdelaktighet, uppgifter och aktiviteter som utvecklar och synliggör lärandet är centralt. Jag arbetar mycket med interaktiva genomgångar genom digitala responssystem. Flera gånger under mina genomgångar svarar eleverna på frågor som jag ställer digitalt.

Eleverna får oftast flera svarsalternativ, vilka är utformade för att skapa diskussion. Ibland består dem av vanliga missuppfattningar, en del gånger finns det fler korrekta svar och ibland är frågorna öppna. Därefter får eleverna jämföra vad de svarat med sin bänkkamrat, för att slutligen svara på precis samma fråga igen.

Det blir en tydlig progression och genom att visa och prata om resultatet synliggörs lärandet och att vi tar oss framåt tillsammans. Det skapar bra diskussioner och hög elevdelaktighet. Den snabba återkopplingen har gjort eleverna mer engagerade och gör dem medvetna om vad de behöver arbeta vidare med. Samtidigt får jag som lärare ta del av hur alla elever i klassrummet tänker vilket avgör hur vi arbetar vidare.

– Vad är synligt lärande för dig?

– För mig handlar det framför allt om att synliggöra och uppmuntra olika typer av lärandeprocesser i klassrummet. Vi är läranderesurser för varandra; både lärare – elev, elev – lärare och elev – elev. Att uppmärksamma när det sker ett lärande och när vi delar kunskap med varandra.
Lektionens lärandemål presenteras alltid vid lektionens start. Dessa återkommer jag till flera gånger under lektionen och låter eleven få reflektera över sitt lärande i förhållande till det. Det är viktigt för mig att ge tid till att låta eleverna reflektera över sin insats, sina kunskaper och sitt lärande för att hjälpa dem att äga sin egen lärandeprocess och på så sätt utvecklas vidare.

– Vad är det viktigaste för att få ett välfungerande klassrumsklimat?

En inkluderande, meningsfull och tillåtande lärmiljö där kooperativa samarbetsstrukturer och elevdelaktighet är centralt. För mig är det viktigt att få eleverna att känna att de är en klass som lär av varandra. Jag har höga förväntningar på elevernas samarbete och jag som lärare hjälper dem att organisera det samarbetet. Detta gör jag bland annat med hjälp av tydliga strukturer, t.ex. med tilldelade roller i arbete med problemlösning samt att synliggöra sociala mål för lektionen som precis som ett kunskapsmål observeras, hänvisas till och ges feedback på. Terminen startas alltid med att jag, tillsammans med eleverna sätter upp förväntningar på varandra och vårt samarbete.

I arbetet med det digitala responssystemet såväl som i andra undervisningsaktiviteter är jag noga med att lyfta fler infallsvinklar och perspektiv. Jag tror det är extra viktigt i ett ämne som matematik, där många elever kommer med uppfattningen om att någonting antingen är rätt eller fel och förlorar motivationen på grund av just detta.

– Vem vill du skicka vidare till?

– Jag vill gärna skicka vidare till min före detta kursare från lärarutbildningen, Frida Östberg på Söderkullaskolan. Här kommer mina frågor:

Vad innebär elevdelaktighet för dig? Hur arbetar du med det?

Hur integrerar du demokrati- och värdegrundsarbete i din undervisning?

Vad är det viktigaste för att få ett välfungerande klassrumsklimat?

Läs fler delar av ”Hej kollega!” här

LÄS OCKSÅ: Arkiv: ”Skicka vidare”