Gå direkt till innehållet
Montage av två bilder, en med barn som hackar morötter, bredvid gungar ett barn ett annat på en däckgunga. På Guldängen fick barnen möjlighet att lyssna, utöva och leka i en stimulerande miljö. Foto: Mariam Omayrat.

Publicerat:

Ett holistiskt grepp på hemkunskapen

Pizza i vedeldad ugn, grödor som fräser på en muurikka och en stunds lek medan en grönsakssoppa puttrar. Andraklassarna på Höjaskolan har fått testa olika matlagningssätt, bekantat sig med kompostmaskarna och tagit med sig upplevelserna hem till svenskundervisningen.
– Barnen tar med sig livsnödvändiga kunskaper om hur allt hänger ihop i ett kretslopp, de kanske inte ser helheten nu men så småningom så kommer det, säger Mariam Omayrat. 

På Höjaskolan stod hon inför utmaningen att undervisa årskurs 2 i hem- och konsumentkunskap. När eleverna provade praktisk matlagning i skolans kök, där undervisningen brukar ske, dröjde det inte länge tills hon behövde tänka om.
– Vissa barn nådde inte ens upp till köksbänken och när vi testade enkla recept gick det inte. De var inte riktigt mogna för ämnet och jag fick anstränga mig för att försöka ge tydliga instruktioner och det blev ändå en del trams och bus på lektionerna, säger Mariam Omayrat.

Holistiskt perspektiv

Samtidigt som hon försökte hitta rätt nivå på undervisningen tyckte hon att eleverna gick miste om det holistiska perspektivet.
– Det går inte att bara ägna sig åt praktisk matlagning i ett kök, eller att bara prata ekonomi eller miljö för den delen, vi behöver ju få in alla aspekter på ett sätt de kan ta till sig, säger hon.
Tipset om Guldängens verksamhet på föreningen Växtvärket fick hon av en kollega. Guldängen är föreningens plats för stadsodling, utomhuspedagogik, matlagning och lek. Tillsammans med odlingspedagogen Heather Oldby kunde Mariam Omayrat planera en undervisning med fokus på hållbarhet, kretslopp och ekologi som passade andraklassarna. Här passade de också på att introducera de globala målen för barnen.
– Detta var första gången vi hade ett upplägg där vi utgick från ett ämne och försökte hitta länken mellan läroplanen och globala målen, vi sökte de gemensamma nämnarna och kunde fokusera på dem, säger Heather Oldby och fortsätter:
– Grundtanken var att fokusera på matens värde, att ge en förståelse för var maten kommer från, hur kan man tillaga den om man inte står i ett inomhuskök? Och som bonus får de en relation till utomhusmiljön, säger hon. 

Stimulerande utomhusmiljö

Under våren var eleverna ute på Guldängen under sex tillfällen. Här fick de lära sig genom att uppleva. De introducerades för begrepp som hållbarhet, närodlat, ekologiskt och säsongsbaserat. De fick odla och skörda ärtskott och se hur matrester tas tillvara på i både trädgårdskompost och bokashi-kompost.
– Här fick de också nya kunskaper om tillagningssätt, det är inte bara på spisen eller grillen man lagar mat, utan de gjorde pizza både i mobil vedeldad ugn och på en muurikka, säger Mariam Omayrat.
Och eleverna verkade uppskatta det mycket, trots opålitligt väder och långa pass utomhus.
– Vi var dyngsura efter en regnig dag, vi hade stått inne i växthuset och hackat grönsaker och medan maten tillagades gick de ut och dansade i regnet. På bussen säger de “åh, det var den bästa dagen!”. Bästa dagen? De brukar vara sura efter en sån här dag!, säger Mariam Omayrat.
Nyckeln tror hon och Heather Oldby är att det går att ha längre pass i en stimulerande utomhusmiljö där eleverna kan skifta fokus mellan att lyssna, praktisera och leka.

Samarbete för språkutveckling

Något som möjliggjorde samarbetet med Guldängen var att kollegorna och rektorn på Höjaskolan var tillmötesgående när det gällde att pussla om schemat som redan var lagt. Mariam Omayrat fick med sig extra personal ut till Guldängen och hon kunde också, som en del i att lösa schemat, etablera ett samarbete med svenskläraren. Där fick eleverna fortsätta bearbeta sina upplevelser från utflykterna och samtidigt stärka språket.
– Jag skickade bilder till svenskläraren och i skolan fick eleverna samtala om och skriva vad de gjort och upplevt. På så sätt sätter de kunskaperna genom upplevelser, samtal och dokumentation. Då blir gulbetan eller palsternackan inte bara något som hör till Guldängen utan den etableras i andra miljöer också, säger hon.  

Om Guldängen

Växtvärket är en förening som jobbar för hållbarhet, odling och bygglek. Guldängen är föreningens en plats för odling, matlagning, utomhuspedagogik och bygglek och är ett arvsfondsprojekt. Sedan fem år tillbaka har de samarbetat med skolor och förskolor i Malmö, bland annat genom utepedagogik och stadsodling.

Slumpa en artikel