Att vända frånvaro till närvaro
Hot om miljonböter blev vändningen
Egentligen kom det inte som en chock. Nina Svensson hade börjat jobba på skolan i juni 2016. I november samma år kom Skolinspektionens rapport.
– Jag visste att det var en skola med låga resultat, stök och bråk, berättar Nina Svensson och säger att hon tog jobbet som rektor för utmaningens skull.
– Jag ville se om jag var rätt person att leda förändringen av det som i vissa delar inte funkade. Många tror att jag inte visste vad jag gav mig in på men inget under den här tiden har chockat mig.
Både hon och halva personalstyrkan var ny på skolan när det nya läsåret drog igång. Under sommaren hade hon och personalen tillsammans gjort en analys och en prioritetsordning för vad som behövde göras för att komma till rätta med de problem som skolan hade.
Förvarnades tio minuter innan
Fem veckor in på terminen kom Skolinspektionen till skolan och den 10 november klockan 09.50 ringde de Nina Svensson som var iväg på utbildning. Om tio minuter skulle rapporten om inspektionen släppas och de ville berätta att det blev ett vitesföreläggande för skolan.
– Jag blir tårögd bara jag tänker på det. Det var tufft men inte oväntat, säger Nina Svensson.
Hon valde att stanna kvar på utbildningen och låta sin ställföreträdande samla personalen och berätta. Att inte åka till skolan tycker hon, så här i backspegeln, var rätt beslut.
– Jag ville ingjuta hopp och mod och visa att vi hade det under kontroll. Vi hade ju gjort analysen redan. Om jag hade hastat iväg till ett krismöte hade jag signalerat något helt annat. Men det är klart att det berör. Även om jag och många medarbetare var nya så fanns det också personal som under flera år lagt ner själ och hjärta för att göra verksamheten så bra som möjligt.
Tidspress på åtgärderna
Nu påbörjades ett intensivt arbete. Analysen över vad som skulle göras var klar men tidsramen blev snävare. Om fem månader skulle Skolinspektionen komma på återbesök. Det behövdes en samsyn kring vad och varför saker gjordes.
– Vi började med att bygga en ny arbetsorganisation. Det är som att cykla. Först måste cykeln fungera för att du ska kunna lyfta blicken, ta fart och hålla balansen. Jag är inte förtjust i hierarkier utan vill ha en organisation som upplevs som platt även om det finns ansvarsområden. Alla är viktiga för helheten, säger Nina Svensson.
Skolan satsade också mycket på att jobba med värdegrundsarbetet och det togs fram en gemensam pedagogisk inriktning som var förankrad såväl i verksamheten som i forskning. Lärarna fick prioritera vad de behövde stöd med och utifrån det har skolan bland annat landat i att jobba mer språkutvecklande och med det systematiska kvalitetsarbetet. Alla förstelärare har en uppdragsbeskrivning med mätbara mål.
– Min roll som skolledare är att hålla ihop allting och att hålla blicken uppe. Skolledaren ska ha styrfart och riktning i det som görs men samtidigt vara förankrad i verksamheten.
Var hittar du kraften för att kunna göra det?
– Den hittar jag hos eleverna och medarbetarna.
Nervöst återseende
Efter fem månader var det dags för återbesök av Skolinspektionen.
– Det var väldigt nervöst. Jag var osäker på deras förmåga att se allt vi hade gjort, säger Nina Svensson.
Men i juni 2017 – ett år efter att Nina Svensson tillträtt sin tjänst som rektor fick skolan grönt ljus. Hotet om miljonvitet var borta.
– Nu fortsätter vi arbetet med att försöka höja våra resultat. Vi har bättre ordning och bättre samordning. Det som sker på skolan är systematiskt.
Det har varit tufft och stundtals jobbigt men det har också fört med sig något positivt på skolan.
– Vi har blivit mer sammansvetsade. Ledningen hade aldrig klarat att vända det själva, inte heller lärarna eller eleverna. Det finns en kraft i att det vi gör tillsammans blir bättre.
Text och foto: Johanna Ravhed
Läs mer om hur pedagogerna har jobbat med att få studiero och ett bättre värdegrundsarbete här.