Skolverkets Läslistor
Husie-elever skriver deckare tillsammans
Cirkus Las Vegas har knappt hunnit slå upp sina tält i Husie när direktören till sin förskräckelse upptäcker att biljettkassan stulits – 1 643 000 kronor är spårslöst försvunna.
Skapande skola-projekt
Så börjar Malmöförfattaren Tony Manieris deckare och det är också där som eleverna och pedagogerna på Husieskolan tar vid. I ett projekt inom ramen för Skapande skola skrev elever i årskurs ett, två och tre flera kapitel i boken, som sedan avslutades av författaren själv. Arbetet med “Rosenkung Gyllins ande”, som döpts efter området Gyllins trädgård någon kilometer från skolan, har engagerat hela lågstadiet. Under våren hade lärarna i årskurs tre ett första möte med Tony Manieri.
– Då bestämde vi att handlingen i boken skulle förläggas till vår närmiljö. Tony Manieris erfarenhet är att det engagerar barnen mer då om det är något som hänt i närheten, säger Anna Holmberg, lärare i svenska och engelska på Husieskolan.
I början av september inleddes det praktiska arbetet med boken. Sex klasslärare tilldelades varsin person i boken som alla var misstänkta för att ha stulit biljettkassan; den inledande uppgiften var att beskriva personens utseende och karaktär. Anna Holmberg och hennes tredjeklassare fick lindanserskan Lina Balans. Vid ett besök i skolan agerade sedan Tony Manieri som Lina. Eleverna gick in i rollen som polisinspektör Salomon Rapp.
Spontana frågor och svar
– Lindanserskan kom med fantastiskt galna ursäkter till att hon inte gjort det här. Jag var sekreterare åt polisen och skrev ned frågor och svar i ett stödmanus. Allt var spontant och Tony Manieri använde verkligen hela sin författarfantasi. Och barnen var inte sena att hänga på, säger Anna Holmberg och fortsätter:
– Det anmärkningsvärda är hur sådana här arbetsformer gagnar fler barn. Vissa som annars är ganska tysta kom på jättebra frågor som var både kvicktänkta och logiska. Det gör väldigt mycket att det kommer andra människor utifrån till klassrummet och att det ska bli en riktig bok som många kan läsa. Sedan var Tony otroligt duktig på att bjuda på sig själv och hantera barnen.
Textbearbetning och skrivövningar
Efter polisförhören bearbetade Tony Manieri anteckningarna från förhöret – som sedan låg som grund till klassernas stora textbearbetning, där eleverna arbetade i grupper med fem eller sex personer. Instruktionerna från författaren var att låta eleverna associera så fritt som möjligt. Arbetet pågick i ungefär en månad.
– Frågor och svar skulle utvidgas till en löpande text, vilket så klart är en krävande uppgift i en lågstadieklass. Det kräver vuxennärvaro. Jag fick återigen en sekreterarroll som handledde i var man kan bygga ut en text. Sedan pratade vi om miljöbeskrivningar och hur man kan skriva om känslor.
Skrev avslutningen
Tony Manieri fick sedan texten igen, tillsammans med de andra klassernas kapitel, och skrev avslutningen på historien. Husie-eleverna bidrog dessutom med både omslag och illustrationer till boken. En spänd väntan inför releasefe
sten på skolan, då författaren skulle läsa det sista kapitlet högt för eleverna och deras föräldrar, vidtog.
– Det blev vilda spekulationer på skolan kring vem som var tjuven; alla hoppades att det skulle vara deras karaktär, säger Anna Holmberg.
”Träning inför nationella provet”
Förutom att arbetet med boken engagerat och förenat elever över klassgränserna ser hon flera andra poänger med projektet.
– Skrivandet är en bra träning inför de nationella proven som kommer till våren, där det ingår att man ska skriva en berättande text med ett givet tema. Att de fått göra något som är förankrat i verkligheten och skriva till en riktig mottagare har betytt mycket, säger Anna Holmberg.
Vem var det då som lagt beslag på pengarna från cirkusens kassa? Ja, det säkraste sättet att få svaret på det är nog att låna “Rosenkung Gyllins ande” på närmaste bibliotek.