Charlene Rosander, förstelärare i engelska och ansvarig för spetsutbildningen på Söderkullaskolan. Foto: Fredrik Thunberg

Internationella samarbeten i fokus på spetsutbildning 

Den fördjupande spetsutbildningen i engelska på Söderkullaskolan har inlett samarbeten med skolor i bland annat Italien och Irland. Utbytet har bidragit till både personlig utveckling och att stärka sammanhållning bland eleverna. 

När spetsutbildningen på Söderkullaskolan fick möjlighet att satsa mer på internationella utbyten tog Charlene Rosander, förstelärare i engelska och ansvarig för spetsutbildningen, kontakt med den amerikanska ideella stiftelsen JDO Foundation vars syfte är att främja globalt samarbete mellan skolor. Tipset kom från Annie Bergh, samordnare för det internationella samarbetet på grundskoleförvaltningen.
– De har gemensamma lektionsupplägg och tanken är att eleverna möts digitalt, säger Charlene Rosander.

Genom JDO fick hon kontakt med en klass i Dublin. Vid tre tillfällen träffades eleverna via google meets, först i helklass och sedan en och en.
– De satt med headset i klassrummet och skulle samarbeta och lösa uppgifter tillsammans.

Lektionspaketet från JDO innehöll bland annat momentet “Take a walk”, digitala promenader med hjälp av google maps.
– Vissa valde sitt eget område som de berättade om; här bor jag med min familj, det här brukar vi göra på helgerna. Någon tog en promenad på stan. Efter det tog de en promenad tillsammans var de än ville i världen.

Resa efter digitala träffar

De digitala träffarna följdes av att niondeklassarna på Söderkulla fick kontakt med jämnåriga irländska elever som de sedan träffade i Dublin. Innan dess hade de skrivit till varandra, så att det fanns en upparbetad kontakt. Under fem dagar träffades de, åkte på heldagsutflykter och besteg ett berg tillsammans. Sju pedagoger följde med och det var mellan tre och fem elever per vuxen. Upplägget med tydliga regler kring närvaro och återsamling fungerade bra, men Charlene Rosander tillägger att det finns saker de vill utveckla framöver inför kommande resor, bland annat till Belgien:
– När de kom hem på kvällen borde vi haft en ordentlig gemensam samling varje gång då de skrev ner sina reflektioner. Det är så mycket som händer och många intryck.

En annan lärdom var att det är en stor fördel att ha med många lärare och gärna någon från ledningen.
– Det blir vissa beslut man behöver ta under en resa där man behöver fråga ledningen, då är det praktiskt att snabbt kunna göra det.

Bättre sammanhållning i klassen

Den här niondeklassen åkte på våren, men Charlene Rosander tror att det kan vara en poäng att lägga resan tidigare, eftersom de märkte hur sammanhållningen förbättrades i klassen i samband med resan.
– Det gör lektionerna bättre, de hjälper varandra mer och de blir mer motiverade innan resan då de vet att de ska få åka. Det blir en morot för att ta tag i de ämnen de kanske kämpar med.

För att underlätta kontakter med potentiella skolor att samarbeta med understryker hon att det är viktigt att skolan är lätt att hitta online och att det då är tydligt att skolan erbjuder en spetsutbildning. Sedan finns skolan också på eTwinning-plattformen, där det framgår hur Söderkullaskolan arbetar och vad de vill samarbeta kring.
– Vi blev kontaktade av en lärare från Belgien som bara googlat vilka skolor som vill samarbeta, och så kom vår skola upp.

Kamratbedömning av uppsats

De gjorde ett lektionsupplägg tillsammans, där eleverna läste samma roman, “The Absolutely True Diary of a Part-time Indian” och skrev en argumenterande uppsats om den, läste varandras texter och gav en kamratbedömning.
– De gick igenom en checklista; hur ser styckeindelningen ut, innehåll, är det variation i språket? Sedan gav de “two stars and a wish”, det vill säga två saker de tyckte den här eleven gjorde särskilt bra och en sak eleven kunde förbättra. Jag upplever att det blir bättre när eleverna inte känner varandra eller vet vem den andre är. Även när jag har detta i klassrummet så brukar jag anonymisera texterna.

När de belgiska eleverna sedan kom på besök gick de igenom texterna tillsammans och hade en diskussion om boken. Utflykt till bokskogen där de fick olika uppdrag stod också på programmet. I mars 2026 är det dags för Malmöeleverna att besöka Belgien.

”Här är det lättast att hitta samarbeten”

Charlene Rosander upplever att det är lättare att hitta samarbeten med länder som inte har engelska som förstaspråk, eftersom de har samma mål med att utveckla engelskan.
– Jag märkte att det var en utmaning för skolan från Irland behövde en annan drivande faktor för sina elever än ett kulturellt utbyte. Jag kom på i efterhand att de eleverna skulle kunna få agera lärare till våra elever, rätta och ge feedback. Det tänker jag kan vara något till framtiden om man ska samarbeta med engelsktalande länder. Det är första gången vi testar att resa till Belgien, så vi får se. Det kan ju vara att de pratar ännu mer engelska när vi är på den resan för att de är lite mer på samma nivå.

I ett ämnesövergripande arbete med SO:n kommer de bland annat läsa på om Europaparlamentet innan resan. En stor fördel är att lärarna i de olika länderna haft kontakt med varandra innan, vilket underlättar samarbetet.

– Vad har varit mest givande med dessa samarbeten hittills? 
– Att det blir mer naturligt att prata engelska mer och mer flyt, men jag tror eleverna skulle nog säga att själva kontakterna är det mest givande. Jag vet att de som går åttan nu som genom JDO hade de här gemensamma lektionsuppläggen med en klass på Irland fortfarande har kontakt med de eleverna, alltså på egen hand, och fortsätter prata engelska. Och det har betytt mycket för klassammanhållningen och elevernas självförtroende, att de känner att vår engelska är faktiskt ganska bra!

– Är det någon speciell situation som har fastnat hos dig? 
– När det gäller Irlandsbesöket var det en elev som sa att detta var det bästa som hade hänt i hennes liv. Hon uttryckte det som att när vi var i Irland fick hon visa upp en sida av sin personlighet som hon knappt visste fanns eller uppskattades av andra. Det gav ett sånt självförtroende och det var värmande att höra.