VIDEO + TEXT: Pedagogpris till lärare som ser varje elev
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Mediaflow. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Mer informationElever och kollegor utbröt i en spontan hyllning och applåd när de ropade ”David, David, David!” Adam i årskurs 2 är en av alla elever som har nominerat David till priset, han var mäkta stolt och glad för sin mentor Davids skull i dag. Han var extra glad över att han fick vara med och uppleva överraskningen och drog spontant igång en hejarklack.
– Tusen tack, fantastiska Citadell! Det är en stor ära – jag är bara allmänt stolt och rörd! Vi fortsätter vårt fina arbete, säger David Ekholst.
– Hur känns det?
– Det känns helt fantastiskt! Jag är så överraskad och stolt!
– Du är en av alla lärare som blir nominerad av sina elever år efter år, varför det tror du?
– Jag tror och hoppas att det är för att jag verkligen brinner för mitt arbete och för att utveckla framförallt idrott och hälsa hos ungdomar. Sen gillar jag att samarbeta och tycker mycket om mina kollegor i Malmö stad.
– I motiveringen står det bland annat att du är en god läsande förebild, framförallt inspirerar du till pojkars läsning. Hur gör du det?
– Jag lägger mycket tid på att hitta böcker som de kan känna igen sig i och som är kopplat till deras intresse. Sen samarbetar jag mycket med våra fantastiska skolbibliotekarier. Eleverna brukar återkoppla att de inte visste att det fanns den här sortens böcker som exempelvis kan hjälpa dem att förbättra sig inom sin idrott.
– Har du några tips?
– Jag har massvis med tips. Ett som är aktuellt hos oss är Richard Magyars bok ”Allt ingen sa” som handlar om mental träning och hälsa och hur man kan jobba med det.
– Du har vunnit 5000 kr till kompetensutveckling – har du redan nu en idé om hur du vill använda pengarna?
– Jag är fortfarande chockad och har inte alls landat, så jag har ingen aning.
– Han fick mig att springa 5 km, det hade jag aldrig gjort innan. Han pushade, stöttade och hjälpte mig. Känslan när jag kom i mål var fantastisk, berättar en tjej i årskurs 2.
En annan elev fyller i:
– Han är tydlig, förstående och har varierade lektioner. Han hittar lösningar även för oss som varit skadade.
– Du kan inte hitta en enda elev som inte har något positivt att säga om David, han är enormt uppskattad, säger rektor Anna Lorentz.
Motiveringen lyder:
David Ekholst är en engagerad och tydlig ledare som inspirerar både elever och kollegor. Han har en stark helhetssyn på skolans uppdrag och omsätter den i praktiken genom att skapa sammanhang som gynnar både individ och grupp. Med ett lösningsfokuserat arbetssätt söker han ständigt nya sätt att nå varje elev och bygger undervisningen på delaktighet och motivation.
I klassrummet är David en närvarande pedagog som förenar tydlighet, värme och höga förväntningar. Han bygger starka relationer, är en förebild i sitt mentorskap och samarbetar aktivt med vårdnadshavare för att skapa stabila förutsättningar för elevers lärande och utveckling.
Utanför klassrummet driver David skolutveckling med stort ansvar och vetenskaplig förankring. Han leder arbetet med den lokala idrottsutbildningen (LIU) och främjar fysisk och psykisk elevhälsa genom initiativ som Citadell Run. David är även en synlig läsande förebild, särskilt viktig för att engagera pojkar i läsning.
Med ärlighet, driv och förmåga att se både individ och helhet är David en ovärderlig tillgång för skolans gemensamma arbete mot ökad kvalitet och likvärdighet. Han förenar professionalism, omtanke och utvecklingsfokus och är en lärare som gör verklig skillnad – varje dag.
Mer information kommer…