Spanska ögon öppnar nya perspektiv på Komvux Malmö
Linn Hörnfalk har en plan!
Ingenting lämnas åt slumpen när Linn Hörnfalk planerar sin undervisning. För att alla elever ska hänga med tar hon bland annat lite hjälp av Jönssonligan.
2020 var Linn Hörnfalk en av tre finalister till Malmö Pedagogpris i kategorin grundskola. Även om det inte blev någon pokal det året, så tog hon med sig något helt annat hem – tankar om att dela med sig på Malmö Delar.
– Jag fick höra att Roza Risteska som vann i grundskolekategorin, delade med sig av undervisningsmaterial och blev väldigt inspirerad av det. Jag ville också bidra så jag hörde av mig till redaktörerna Annika Nilsson och Lena Winqvist och fick jättefin kontakt med dem. Jag blev förvånad över hur snabbt det gick, bara någon vecka senare fanns mitt undervisningsmaterial tillgängligt för andra, berättar Linn Hörnfalk.
I dag undervisar Linn Hörnfalk femteklassare i svenska och NO på Mellanhedsskolan och vid sidan föreläser om differentierad undervisning och bloggar på Pedagog Malmö.
Älskar utmaningar och att differentiera
Linn Hörnfalk delar främst med sig av det material hon använder i sin undervisning i svenska till exempel i form av bokcirklar och skrivuppgifter.
– Det har varit mycket skrivuppgifter nu. Men jag har även börjat att dela med mig av mitt material kring värdegrundsfrågor och hur man till exempel kan blanda värdegrundsfrågor och svenska. Värdegrundsfrågor går ju väldigt bra att väva in i många andra ämnen – det är verkligen inget som nödvändigtvis måste stå för sig själv, säger Linn Hörnfalk.
Svenska är ett ämne som ligger henne lite extra varmt om hjärtat eftersom det handlar om språkutveckling och dessutom är relativt fritt att utforma.
– Svenskan är så spännande. Det är så många olika delar och det går att göra så roligt för elever. Samtidigt är det väldigt nyttigt för dem. Sedan älskar jag utmaningar och att differentiera undervisningen. Här kan man verkligen arbeta med att väva in alla elever: sva-elever, högpresterande elever, lågpresterande elever och alla andra elever, säger Linn Hörnfalk.
Hur arbetar du för att ta fram ditt undervisningsmaterial?
– När jag tar fram och differentierar mitt material så föreställer jag mig att jag är Charles-Ingvar ”Sickan” Jönsson i Jönssonligan, ha ha. Jag ska göra en plan som är helt bulletproof. Alla elever ska klara det här och ha möjlighet att hänga med. Först försöker jag förutspå vilka frågor mina elever kommer att ställa och arbetar utifrån troliga kritiska aspekter. Jag vill både stötta och utmana i min undervisning så jag arbetar med öppna frågor och bildstöd. Ibland kan det ju hjälpa att ställa frågor på flera olika sätt. Jag ser till att det finns olika nivåer på texterna och även att det finns olika sorters format. Jag letar till exempel upp filmklipp och poddar. Sedan ser jag till så att det också finns både fysiska och digitala texter att läsa. Mina elever får allt samlat i ett paket och kan själva välja utifrån sin egen nivå.
Har du stött på några utmaningar när du tar fram material?
– Det är ju det här med bilder och rättigheter, och det kanske många andra också funderar på. Var hittar jag bilder som jag får använda? När jag söker på bilder på googles sökmotor så går jag helt enkelt in under inställningar och in på användningsrättigheter och ställer in att jag vill söka på bilder med creative commons-licenser.
Viktigt med ett gediget förarbete
Det finns mycket att vinna på att dela med sig och ta del av andras material och resurser tycker Linn Hörnfalk. Det är dessutom väldigt positivt att redaktörerna på sajten granskar allt och kan lägga en sista touch på materialet.
– Det har varit väldigt lätt att dela med sig på Malmö Delar. Jag skickar in mitt material till Annika och Lena, ofta delar jag bara en Google drivemapp med dem. De kollar igenom allting, kommer med feedback och ser så allting fungerar. Det känns väldigt bra att veta att allt material är väl genomarbetat innan det publiceras. Om det är något som ska ändras så fixar jag till det. Annika och Lena fixar ofta layout och illustrationer. Det är så kul när det är färdigt och man ser slutresultatet, man blir så himla glad och stolt, säger Linn Hörnfalk.
Genom att lägga stor vikt vid ett noggrant och detaljerat förarbete, så blir det inte heller någon extra arbetsinsats att ta fram resurser och stödmaterial till Malmö Delar.
– Om jag gör ett fint förarbete med mitt material, underlättar det inte bara för mina elever och mig själv. Det underlättar också för kollegor om jag delar med mig, som här, på Malmö Delar, säger hon.
Att samarbeta med kollegor inom andra områden och skolor är något hon gärna vill göra ännu mer, och kanske med hjälp av Malmö Delar
– Det är så häftigt att Malmö stad är en sådan mångkulturell stad. Jag har i olika omgångar försökt ta kontakt med skolor i olika delar av Malmö för att driva gemensamma projekt, för att motverka segregering. Men det har ärligt talat varit lite svårt. Jag försökte till exempel hitta en annan skola att brevväxla med. Det var ingen som högg på idén, men tänk om vi kunde använda Malmö Delar som en plattform för att även nätverka skolor emellan? Det är något jag funderar på, säger Linn Hörnfalk.
Det är nästan omöjligt att inte bli smittad av Linn Hörnfalk sprudlande energi och driv. Det märks att hon är på rätt plats och arbetar med något hon verkligen tycker om.
– Jag blir så glad av allt som har med läraryrket att göra. Jag älskar kontakten med eleverna och hur man kan utvecklas så mycket både som människa och lärare. Redan som liten sa jag att ”jag skulle bli lärare – och så skulle jag bli aerobicinstruktör på fritiden”, ha ha. Men det tog ett tag innan jag faktiskt blev lärare, jag testade andra utbildningar. Men tankarna om läraryrket återkom. Nu är jag så glad att jag till sist lyssnade på lilla Linn. Hon hade ju rätt hela tiden – fast aerobicinstruktör är jag ju inte, säger Linn Hörnfalk.