”Har höga förväntningar på elevernas samarbete”
”Lyhörd inför mina elevers mående”
– Hur skapar du hållbara relationer med de elever du möter?
– Jag tror det viktigaste i mötet med eleverna är att man själv aldrig glömmer hur det var att gå på högstadiet. Vi ska givetvis ha höga krav på dem och deras kunskapsutveckling, men det krävs också en förståelse för att det inte alltid är så lätt för dem att gå från barn till vuxna samtidigt som kraven är enorma både från skolan och från livet utanför.
Högstadietiden för mig var inte alltid så rolig eller lätt, därför försöker jag vara lyhörd inför mina elevers mående, inte bara deras prestationer i skolan. Som lärare i matematik och NO träffar jag mina elever 7-8 gånger i veckan, så det gör det också lätt att se ett förändrat beteende/mående och agera på det.
– Hur motiverar du dina elever?
– Det är inte alltid så lätt att motivera elever att plugga matematik då många tycker att det är ett både svårt och tråkigt ämne. Jag försöker förklara det vackra med matematiken i min undervisningen genom att göra det användbart för dem i deras vardag nu. Sen hoppas jag också att min glädje inför matematiken syns och att det också kan motivera dem. Men grunden är att de respekterar mig som lärare, när de gör det kommer de förhoppningsvis känna sig mer motiverade att prestera.
– Vad är det bästa med ditt yrke?
– Att lika mycket jag försöker lära mina elever saker, så lär de mig lika mycket! Det är ett arbete med otroligt högt tempo där ingen dag är den andra lik, men glädjen finns i att man ändå känner, eller hoppas, att man gjort någon skillnad för dem. Även om de inte alltid lämna högstadiet lika förtjusa i naturvetenskap som mig, så lämnar de nog ändå skolan med kunskap de behöver i livet.
Det här var sista delen av ”Hej kollega!” för den här terminen. Vi önskar alla läsare en skön sommar och ledighet!
LÄS MER: Övriga delar i ”Hej kollega!”
LÄS OCKSÅ: Arkiv: ”Skicka vidare”