Susy Cantillano och Sabah Baltaji, förskollärare, Förskolan Sorgenfri.

Lyssnar på barnens tankar och lyfter deras intresse med hjälp av QR-kod

Barnens egna röster kommer fram med hjälp av QR-koder på Förskolan Sorgenfri. Med hjälp av digitala verktyg får barnen reflektera över hur de arbetar i projekt och det blir också ett hjälpmedel i pedagogernas dokumentation.

– Barnen är stolta över sig själva när de hör sina egna röster, säger Sabah Baltaji, barnskötare.

Arbetssättet med QR-koder på Förskolan Sorgenfri började på en bussresa när förskolan var på väg till ett kulturevenemang. Barnen, en grupp mellan 3–4 år, upptäckte en symbol i bussen. Symbolen var en QR-kod.
– De blev nyfikna och ville veta vad den lilla kvadraten betyder. Vi använde min telefon för att läsa av den, och jag berättade att bakom varje kod finns information, säger Susy Cantillano, barnskötare.

LÄS MER: Att undervisa i förskolan

Hon satte sedan upp en egentillverkad QR-kod på förskolan. Barnen fick reda på att koden ledde till en film om en igelkott som de kunde se genom att skanna av koden med en lärplatta.
– Barnen är små detektiver. Det tyckte de var roligt, säger Susy Cantillano.

Barnen reflekterar över sina projekt

Så började resan med QR-koder för Sorgenfris förskola. Sättet att arbeta med koderna är nu helt integrerat på avdelningen. Lärplattan är alltid tillgänglig för barnen, för att skapa eller läsa av QR-koder. De använder skapandet av QR-koder som ett sätt för att få barnen att reflektera över sina projekt eller skapelser.

På en vägg är kartongbitar uppsatta med färgklickar och löv på. Bredvid syns QR-koder.
QR-kod intill barns skapande.

Dokumentationen underlättas

Till exempel har avdelningen Villekulla på förskolan arbetat med naturtema och skapat egna spindlar med hjälp av kastanjer. När spindlarna var färdiga fick barnen berätta med hjälp av ljudinspelning på lärplattan; vilka material som använts, varför spindeln har ett visst antal ben eller ögon, med mera. Ljudinspelningen blir till en QR-kod med hjälp av en app.
– Det kan vi använda senare i vår dokumentation. Innan gick jag med penna och papper, men många gånger har jag märkt att jag har tolkat deras tankar. Nu behöver jag inte tolka när de själva spelar in vad de säger, säger Susy Cantillano.
– Vi kan gå tillbaka och lyssna på vad barnet sa och vad de vill jobba vidare med. Då kan man fånga deras idéer och intresse och utveckla det vidare, säger Sabah Baltaji.
Mycket av det barnen skapar på förskolan dokumenteras i lärplattan och blir sedan en QR-kod. QR-koden sätts upp bredvid bilder eller till exempel byggtorn, så att andra barn på avdelningen kan läsa av koden och få reda på vad barnen har att säga om sina skapelser.

Utvecklar sitt lärande med undervisning

I undervisningen på Förskolan Sorgenfri ska barnen utmanas för att utveckla sitt lärande. Med skapandet av koderna lär sig barnen tekniska färdigheter och att förstå lärplattan som ett digitalt hjälpmedel eller verktyg.
– Det leder också till samarbete mellan barnen och de lär sig även att arbeta självständigt, säger Susy Cantillano, som också menar att det är ett språkstimulerande arbete när barnen vill döpa sina reflektioner och QR-koder, då de lär de sig bokstäverna och att skriva. Genom att lyssna på barnens reflektioner får de indikationer på hur de kan hjälpa barnen med språket.
– Det är viktigt att lyfta barnens röst. Barnen blir stolta över sig själva när de hör sina egna röster, inte alla barn vågar berätta inför en stor grupp, då går de åt sidan och berättar själv i ett annat rum, säger Sabah Baltaji.

Vad lär sig barnen genom att arbeta med QR-kod?
– Samarbete och utforskande. De får känna glädje, nyfikenhet och är också väldigt hjälpsamma med varandra, säger Susy Cantillano.
– Vi ser den glädje det ger barnen när de kan själv, de lär sig och upptäcker nya saker, säger Sabah Baltaji.

Har det varit några svårigheter eller problem som ni har stött på i arbetet med QR-kod?
– Jag skulle till exempel vilja göra djupare projekt, till exempel med film. Man kan känna sig otillräcklig om barnen vill göra något och jag inte hinner hjälpa dem. Vi kan vara ont om personal. Barnen blir mer aktiva och vill ha stöd, och man vill hjälpa men tiden finns inte ibland, säger Susy Cantillano.

På en vägg är en bild på en koja uppsatt och en text som förklarar bilden. Bredvid bilden sitter en QR-kod.

Text och foto: Camilla Landin