När mod möter nyfikenhet – med Europa som lärmiljö
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Mediaflow. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Mer informationSerene Rosberg, förvaltningsdirektör och Mohamed Yassin (MP), förskolenämndens ordförande, delade ut priset vid lunchtid på torsdagen på Hammarhajens förskola i Sibbarp.
– Det låter ju fantastiskt det Serene läste upp, jag kan inte tror att det beskriver mig. Jag är helt skakig och började ana oråd när mina kollegor lurade mig till kopieringsrummet. Det känns fantastiskt att bli uppmärksammad och uppskattad på det här sättet, fast jag egentligen bara gör det jag ska göra, men det känns himla bra! säger Anette Freij.
– Motiveringen handlar mycket om det du gör utomhus; utepedagogik, att ta med barnen på utflykter. Är det aldrig stökigt och jobbigt?
– Nej, det är bara roligt, för är man ute i naturen är det en annan frihet, barnen känner en frihet. Vi kan göra samma saker inne, men då blir det så kompakt och stimmigt. Ute blir det så naturligt.
– Vad har du för tips till de som vill vara mer ute med sina barn?
– Att man har en bestämd dag i veckan; den dagen går vi ut och så tar vi oss utanför grindarna. Sedan vad man gör är inte det viktiga, utan att man börjar med att faktiskt gå ut. Sedan kommer det andra. Barnen upptäcker saker och sedan bygger man vidare på det. Det gäller ju att ha lite fantasi och hitta på saker.
– Du verkar väldigt duktig på det om man läser alla motiveringarna?
– Ja, jag tänker ju på hur jag hade velat ha det om jag varit barn. Det är det som är grunden.
– Vad är det bästa med att vara förskollärare?
– Det är barnen. All respons man får, alla glada tillrop, alla hurra, alla kramar. Alla som gråter mot ens axel, man betyder ju så mycket. Man är en viktig person.
– Och så har du vunnit 5 000 kronor till kompetensutveckling. Har du redan nu någon önskan du vill uppfylla?
– Det här går ju att använda till att mina kollegor här på Hammarhajen får större tillgång till material och litteratur. Att vi kan göra saker tillsammans, där hela förskolan kan jobba med samma inriktning.
– Vi har vunnit ett pris, eller Anette har vunnit ett pris. GRAATTIS!! utbrister barnen i kör.
– Vad är det bästa med Anette?
– Att vi får åka på utflykt! Och åka skridskor, säger barnen.
– Anette är fantastisk och delar med sig på VU-dagar om hur hon jobbar med utepedagogik, säger rektor Marie Tegner.
– Hon är något utöver det vanliga och väldigt uppskattad. Anette är en eldsjäl, hon ser möjligheter i alla barn och i allt, säger Martina Malmros, biträdande rektor.
Kollega Annika Jönsson, som är en av de som nominerat:
– Jag är såååå glad, det är så välförtjänt för Annika är helt fantastisk, säger kollegan Annika Jönsson, en av de som nominerat Anette Freij.
– Hon har barnasinnet kvar och hjälper till att iscensätta alla barnens önskningar. Säger de att de vill bygga en båt, så bygger hon en båt med dem, säger kollegan Emelie.
Anette Freij prisas framförallt för sitt arbete med utepedagogik, men även för sin förskolelärargärning som visar på en bred kompetens. Det manifesteras bland annat genom tidigare artiklar på Pedagog Malmö:
Så här lyder motiveringen till att Anette Freij får priset:
Anette Freij ser varje barns unika behov och hittar lösningar där andra ser hinder. Hennes arbete präglas av glädje, professionalism och en stark övertygelse om att barn lär bäst när kunskap görs levande, tillgänglig och i närhet till naturen. Genom regelbundna utflykter till skog, park, strand och andra platser i Malmö får barnen möjlighet att utveckla motorik, balans, uthållighet och rörelseglädje.
Anette integrerar matematik på ett lekfullt sätt genom att låta barnen använda naturmaterial för att sortera, räkna, jämföra och resonera, vilket gör lärandet konkret och meningsfullt. Genom att uppmuntra barnen att beskriva sina upptäckter, berätta historier om naturen och dokumentera sina observationer med bilder och ord, stärker hon både barnens språkutveckling och förmågan att reflektera.
Anette utgår från aktuell forskning om barns lärande i naturmiljöer där rörelse, sensoriska upplevelser och autentiska situationer stärker både kognitiv och social utveckling. Genom att kontinuerligt reflektera över och dokumentera arbetet skapar hon en lärande kultur. Forskning om hållbar utveckling, har inspirerat henne till projekt kring återbruk och kretslopp i naturen, vilket ger barnen en konkret förståelse för ekologiska samband. Anette skapar förutsättningar för ett lärande som fortsätter att växa – idag och i framtiden.