Pedagogprisvinnare står med check på 5000 kr och blombukett i konfettiregn.

VIDEO + TEXT: Pedagogpris till lärare som ser varje elev

Sara Andersson på Sockerbruksskolan får årets pedagogpris i kategorin grundskola.

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Mediaflow. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer information

Priset delades ut av grundskoledirektör Peter Lindberg på måndagsförmiddagen, då Sara Andersson överraskades på skolan. Sara Andersson satt i facklig samverkan och lurades till klassrummet där Peter Lindberg och utbildningschef Helena Kindh väntade.

– Hur gör du för att vara den där superpedagogen som hittar lösningar när andra ser hinder?

– Det handlar om att få med sig sitt arbetslag, jag tycker vi har ett bra samarbete. Jag brinner ju för detta och för att se elevernas utveckling, även deras små steg. Jag kan inte tänka mig att jobba någon annanstans, säger Sara Andersson.

– Du beskrivs som en pedagog som både stöttar barnen, bedriver utveckling och är med i kollegiet. Hur orkar du allt det här?

– Jag tycker om att ha många bollar i luften. Vi är också ett jättebra lärargäng, där vi bollar med varandra. Det här är en elevgrupp där man tillverkar mycket undervisningsmaterial, det finns inte färdigt. Då behöver man ha lite kreativitet i det. Vi blir väldigt sammansvetsade i kollegiet, på grund av att vi måste stötta varandra när vardagen blir tuff. Vi har många utåtagerande elever.

– Vad är det bästa med att vara lärare?

– Det är själva grunden till att jag valt detta yrket. Att se deras glädje när de lärt sig något nytt, att man varit med och bidragit till det.

I personalrummet väntade tårta och glada kollegor.

– Sara är så väl värd detta! Hon är en helt otrolig lärare. Jag tycker det är jätteroligt att anpassad grundskola lyfts fram på detta sättet. Vi jobbar ofta lite i det dolda och våra elever får sällan lyftas, säger Lisa Fjellström, biträdande rektor.

– Alla lärare skapar sitt eget undervisningsmaterial, eftersom det inte finns läromedel för anpassad grundskola. Det innebär att allt material i princip är individanpassat, berättar rektor Patrik Holmgren.

Pedagogprisvinnare står med blombukett.
Priset delades ut av grundskoledirektör Peter Lindberg på måndagsförmiddagen, då Sara Andersson överraskades på skolan. Foto: Dahlia Naji

Andra röster om Sara Andersson:

”Sara värnar eleven och elevens behov genom att aktivt arbeta för elevernas trygghet och studiero genom att ge eleverna möjlighet att utveckla sina sociala färdigheter och därigenom möjliggöra lärande i sociala sammanhang och socialt samspel med andra. Sara har ett inkluderande förhållningssätt vilket visar sig som att eleverna får träna sina sociala färdigheter med anpassat och närvarande stöd. Detta görs situationsanpassat utifrån de olika moment som ska utföras med utgångspunkt i vilket stöd eleven behöver i just denna situation.” – Patrik Holmgren, rektor.

”För oss kollegor är hon en förebild och mentor som med värme och orubbligt fokus på elevernas bästa inte är rädd att tänka utanför boxen eller komma med nya perspektiv, vilket bidrar till att hela verksamheten utvecklas. Hennes positiva inställning smittar av sig, hon lyfter både elever, kollegor och skapar en arbetsmiljö där alla känner sig sedda och värdefulla.” – Josefin Ysberg, kollega.

Grupp med personer i ett klassrumsmiljö firar med blommor, ballong och ett stort presentkort på 5000 kronor från Malmö stad.
Patrik Holmgren, rektor, Sara Andersson, Helena Kindh, utbildningschef, Lisa Fjellström, biträdande rektor och Peter Lindberg, grundskoledirektör. Foto: Dahlia Naji.

Motiveringen till att Sara Andersson tilldelas priset:

Sara Andersson möter varje elev med värme, respekt och en djup förståelse för individuella behov. Undervisningen är välstrukturerad, trygg och tydligt anpassad, med stöd som bildstöd, tecken och alternativa kommunikationssätt. Genom att utgå från elevernas styrkor och hitta individuella utmaningar hjälper hon dem att utvecklas på ett meningsfullt och hållbart sätt.

Hon skapar studiero genom tydlighet, struktur och goda relationer och säkerställer att varje elev blir sedd och delaktig – oavsett om arbetet sker individuellt eller i grupp.

Hennes förmåga att hitta lösningar i komplexa situationer gör henne uppskattad av både elever och kollegor. Hon leder arbetslaget med ett inkluderande, relationellt förhållningssätt och delar generöst med sig av material och idéer. Hon håller sig ständigt uppdaterad om forskning och omsätter sina studier till speciallärare direkt i verksamheten, bland annat inom tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande och alternativ kommunikation.

Sara visar varje dag vad pedagogisk skicklighet innebär – för sina elever, sina kollegor och för hela skolans utveckling.

Sockerbruksskolan är en resursskola inom skolformen anpassad grundskola, där eleverna läser enligt anpassade grundskolans läroplan med inriktning ämnesområden.