Josefin Johansson. Foto: Privat

”Så blir matematiken mer lustfylld”

Den här veckan är det Pedagog Malmö-redaktionen som ställer frågorna i "Hej kollega!". Josefin Johansson, förstelärare på Pauliskolan, svarar.

– Hur kan man göra matematikundervisningen lite mer lustfylld för de elever som har svårigheter i ämnet?

Goda relationer med eleverna, delaktighet och bekräftelse öppnar upp för att eleverna känner att matematikundervisningen är mer lustfylld, vilket jag även anser är vägen till ett lustfyllt lärande i samtliga ämnen. I undervisningen använder jag mig av uppgifter och frågor som är aktuella i elevernas livssituation, något som de kan känna en koppling till. Allt från uppställning av ekvationer som baseras på inköp från den lokala kiosken till andragransfunktioner som beskriver kurvan för Johan Dahlins inspark på senaste MFF matchen.

Jag tror på att skapa ett klassrum där eleverna känner sig sedda och trygga, där de kan delta och känna framgång utifrån sina egna förutsättningar. Det är där det skapas motivation och glädje. Detta tillsammans med ett positivt klassrumsklimat som öppnar upp för att det är okej att göra misstag och att vi är där som ett team för att nå framgång.

– Hur arbetar du med differentierad matematikundervisning?

– För mig är differentierad undervisning att möta olika individers behov i helklassundervisningen. Jag arbetar med detta genom att fokusera på elevernas delaktighet i undervisningen. De moment jag använder i undervisningen är anpassade så att elever på samtliga kunskapsnivåer ska kunna delta och känna framgång i de moment som vi genomför. Allt från uppstartsuppgifter, interaktiva genomgångar med eleverna som verktyg till aktiverande problemlösningsuppgifter. Jag differentierar min matematikundervisning på gruppnivå för att tillgodose individers behov och extra anpassningar, samtidigt som det öppnar upp för matematisk utveckling och framgång.

– Ge exempel på hur elever kan gagnas av att få en differentierad matematikundervisning?

Mitt sätt att arbeta med differentierad matematikundervisning har framförallt lett till att fler elever vill vara aktiva och delta i undervisningen. Eleverna kan lättare känna framgång och utveckling inom matematiken och på så sätt bli motiverade till att lära mer.

LÄS OCKSÅ: Arkiv: ”Skicka vidare”