Matematik, motivation och stödmaterial!
Ser potential i skoltaket som lärmiljö
På taket på Apelgårdsskolan bokstavligen surrar det av aktivitet. De två bikuporna som är placerade här används kontinuerligt i undervisningen i flera ämnen. Ännu är de två kuporna något svåråtkomliga, men får pedagogerna Katarina Fornell och Senad Camo som de vill ska en spiraltrappa upp till taket byggas. Dessutom måste skyddande staket monteras på taket om deras vision ska bli verklighet – att använda taket med bikuporna som undervisningsmiljö.
– Bara genom att kliva några meter upp i luften kommer man till en ny värld som vi skulle kunna utnyttja så mycket bättre än i dag, med planteringar och solpaneler, säger Katarina Fornell, lärare i NO, teknik och matematik.
Använder i matematiken
Senad Camo ger exempel på hur skolans lilla biodling även skulle kunna användas i till exempel matematikämnet.
– Man kan ta upp varför bin bygger sina bon i form av sexhörningar och när det gäller honungen prata om volym och densitet, säger Senad Camo.
Apelgårdselevernas besök bland biodlingarna hos naturskolan i Torup hjälpte också till att väcka naturintresset.
– Många hade knappt åkt utanför stan innan. En del var lite avvaktande, men till slut vågade alla hålla en ram med bin krypande utanpå. Då blev det många selfies. De kliver över den lilla tröskeln och når en djupare förståelse för vad bina gör för oss. Så visst hade det varit värdefullt att kunna gå ut här på taket och titta i kuporna, säger Katarina Fornell.
Vision om uteklassrum
Deras vision är att skapa ett uteklassrum där de kan ta emot gäster från andra delar av Malmö, att använda miljön i till exempel biologiundervisningen. Det var efter att skolan deltagit i Forskarhjälpen, ett projekt i samarbete Nobelmuseum i Stockholm och med forskare i Lund som kretsade kring binas försämrade immunförsvar, som de fick mersmak. Birger Emanuelsson, naturpedagog på Pedagogisk Inspiration och själv erfaren biodlare, hjälpte till med att placera bina på skolans tak. Apelgårdsskolans läge, med rikligt med närliggande buskar och träd, är särskilt gynnsamt för bina.
För slöjdläraren Senad Camo är det en gammal dröm som går uppfyllelse – han hade själv tänkt börja med biodling i det forna Jugoslavien innan kriget stoppade hans planer. Men kunskaperna han samlade på sig finns kvar.
– Det var en ungdomsdröm jag hade. När vi i dag frågar eleverna var honungen kommer ifrån svarar vissa “från en fabrik”. Vi insåg att det fanns stora möjligheter att med hjälp av bina lära eleverna mer om natur och miljö, säger Senad Camo.
Ovanlig säsong
Bina kom på plats på skoltaket i juni och de räknar inte detta som en hel säsong – särskilt inte efter en ovanlig sommar med tidig och ovanligt ihållande värme. Ett väder som påminner många om klimatförändring, global uppvärmning och mänskliga utsläpp av koldioxid till atmosfären.
– Ingen elev har ju kunnat undgå sommarens underliga väder. Då gäller det att ta tillvara deras medvetenhet, utan att för den skulle komma med någon domedagsprofetia. Vad kan vi göra för miljön? Alla kan göra någonting. Detta miljömedvetande kan vi bygga vidare på, säger Katarina Fornell.
Text & Foto: Fredrik Thunberg