Nadja Kornhill, lärare i engelska och spanska på Möllevångsskolan.

Publicerat:

“Finns en gemenskap och tolerans”

Nadja Kornhill, lärare i engelska och spanska på Möllevångsskolan, svarar på “Skicka vidare”-frågorna från Livia Malmborg Nygaard.

– Vad är det absolut mest givande med att arbeta på Möllevångsskolan i Malmö?
– Det är svårt att bara nämna en sak, men jag tror att det absolut bästa är att den gemenskap och tolerans som särskiljer området Möllevången från många andra också märks på skolan. Vi har väldigt roligt tillsammans och vi har otroligt goda relationer både mellan kollegor och till eleverna.

– Hur kan skolan och lärare öka elevernas motivation i/till sitt lärande?

– Genom att lära känna sina elever på riktigt och ta reda på vad som driver dem, vad de är intresserade av och visa dem olika möjligheter till vad man kan göra i framtiden. Ta ut eleverna ur skolan ofta för att besöka olika platser och visa dem vilka möjligheter de har att själva välja vad de vill göra med sina liv.

– Vad är det roligaste tycker du med att undervisa i språk (engelska/spanska)?

– Att det är så lekfullt. Jag kan verkligen variera min undervisning och skoja mycket med språket. På Möllevångsskolan har vi dessutom en uppsjö av olika språk som eleverna besitter och som är en otrolig tillgång i språkundervisningen.

– Vem vill du skicka vidare till?

– Jag vill nominera Ali Tofani, idrottslärare på Möllevångsskolan. Ali har ett stort hjärta och bryr sig mycket om sina elever. Han är tydlig, gränssättande och rättvis i sitt förhållningssätt och i sin pedagogiska roll i klassrummet, vilket gör att han vinner elevernas förtroende och respekt. Han engagerar sig och gör det där extra för att påverka sina elevers hälsa på lång sikt.

Mina frågor:

– Vad kan man göra för att få fler elever att delta i idrottsundervisningen?
– Vad skulle du säga till de som funderar på att bli idrottslärare?
– Vilka tips kan du ge för att skapa goda relationer till eleverna?