Att uppmärksamma och arbeta med hedersproblematik
”Få farhågor har infriats”
”Skicka vidare”, serien där pedagoger, rektorer och annan personal inom skola och förskola ställer frågor till varandra, är tillbaka! Först ut under våren är Yerk Liveröd, rektor för SFI på Komvux Malmö Södervärn.
– Varför valde du ditt nuvarande yrke?
– Grundat i lika delar arrogans och okunskap trodde jag att jag skulle bli en bra skolledare eftersom jag var en hygglig lärare. Uppvaknandet ur den illusionen var abrupt och välkommet. Mitt jobb som rektor kräver förmågan att jonglera flera mer eller mindre heta potatisar samtidigt. Jag kan då och då sakna det fokus på en sak (elevers inlärning) som lärarrollen i sina bättre stunder erbjuder. Men sedan erinrar jag mig att det är djävligt roligt att jonglera rotfrukter.
– Vad klarar du dig inte utan i ditt yrke?
– Mina medarbetare och kollegor. Har man så lite talang som jag får man omge sig med duktiga människor.
– Vilka är era lärdomar från tiden med distansundervisning?
– Vi är fortfarande mitt uppe i distansundervisningen men tre saker sticker ut: Tvärtemot vad ystra digitaliseringsvumare påstår tar det mer tid att undervisa på distans om man gör det seriöst. Det är också så att distansundervisning – när vi förlägger vår undervisning till skärmar i elevernas vardagsrum och kök – påverkas av en rad distraktionsmoment som också bor i de rummen. Barn, kaffebryggare och trafikljud deltar indirekt i undervisningssituationen. Det måste påverka hur vi lägger upp undervisningen. Det tredje jag redan nu vågar påstå att vi lärt oss under perioden med distansundervisning är att människor är fullt kapabla att snabbt ställa om, förändra och lära sig nytt. Få av mina farhågor har infriats och alla mina förväntningar har överträffats.
– Vem vill du skicka vidare till?
– Jag skickar gärna vidare till Thomas Tegler på Malmö latinskola eftersom han har förmågan att få sina lektioner att fortsätta utanför klassrummet och för att han av någon anledning verkar uppriktigt intresserad av historia. Mina frågor till honom:
– Du är förträfflig när det gäller att skapa engagemang hos dina elever. Vilka är dina tricks?
– Vad kan vi egentligen lära oss av historien?
– Varför valde du just den där bilden på dig själv?