Fira Nobeldagen i klassrummet – resurser för arbete med Nobelpriset
Det är fredag morgon, solsken och sommarlov. Ett femtontal elever, från årskurs ett till sex, har samlats i ett klassrum på Värner Rydénskolan. Sara Ericsson, som arbetar med skolans lässatsning och är lärare i svenska och svenska som andraspråk, visar bilder och sammanfattar tillsammans med eleverna vad de gjort under lovet; klättrat i Åhus, besökt Svaneholms slott, ätit lunch på stranden och, framför allt, språkbadat. Under fem veckor, med teman som hälsa och idrott, djur och natur, historia och teater, har de gjort uflykter och samtidigt arbetat språkutvecklande med till exempel ordförståelse.
– Vi tror ju på att språkutvecklingen inte sker isolerat. Vi måste göra, uppleva. Vi förhandlar mening och begrepp när vi ser saker, känner, luktar, hör. Och så att det är väldigt nära kopplat till en medveten språkträning. För det är det detta handlar om, intensivträning för att man inte ska tappa under sommarlovet, säger Lena Stagmo, projektledare för den omfattande satsningen på läsning och språkutveckling som pågår på skolan sedan februari.
En satsning som är finansierad genom statsbidrag från Skolverket och ska stärka elevernas språk. I sommarlovsläsning deltar F-6-elever; de har medvetet försökt blanda elever i olika åldrar.
– Det är gynnsamt för eleverna att få vara så blandade, både relationsmässigt och kunskapsmässigt. Det här att få sitta i en grupp med någon ny och samtidigt få jobba tillsammans och lära sig är lite spännande, säger Sara Ericsson.
– För att utveckla språk behöver man ju ibland vara åldersanpassade grupper och ibland språkanpassade och språkmatchade. Vi hade till exempel något barn som gick i årskurs sex som egentligen var mer språkligt matchad med någon i tvåan, säger Lena Stagmo.
De olika temana har valts för att både vara vardagsnära, innehålla ämnesspecifika begrepp och ge ny kunskap som eleverna sedan kan utnyttja när de är tillbaka i ordinarie undervisning igen. Varje vecka har tio ord och begrepp valts ut som de jobbat extra med.
– Jag ser att vi behöver utveckla både vardagsspråket och de allmänakademiska orden som förekommer i skoltexter och som gör att man antingen förstår det man läst eller inte. Sedan tillkommer så klart de ämnesspecifika begreppen.
Under veckan med teatertema var det ord som scen, modig, uttrycka, publik, uppvisning, succé, att misslyckas och applåd.
– Vi använder orden i olika uppgifter och när vi är på utflykt. De får sitta väldigt mycket och samtala muntligt för att lära sig använda orden och vara trygga i att kunna använda de i olika sammanhang. När jag introducerar de nya orden på måndagen är det ju bara ord, de får inte förklaringarna. Många har inte hört orden innan. Sedan kör vi ett minitest på fredagen och ser helt andra resultat. De är trygga, jag kan få kommentarer som “unikt, vilken succé detta var!”, “åh, jag känner mig modig Sara!” Och jag tänker, det är precis dit vi ska.
De muntliga övningarna, som utgått från samtalskort eller memory, har avlösts med Legilexi-övningar. De yngre eleverna har vid behov fått använda sig av bildstöd.
– De yngre kanske fått rita och skriva en kort mening medan de äldre skrivit en hel lång text, där de fått med veckans ord, om vad de varit med om, säger Sara Ericsson.
Det här har varit ett tillfälle att, som hon uttrycker det, leka med språket under utflykterna – något hon inte haft möjlighet till tidigare under sina 15 år som klasslärare. Samtidigt har det varit viktigt att utflykterna inte bara skulle bli en happening; det språkstärkande har alltid stått i fokus.
– Vilka språkstärkande metoder har du kunnat testa här, som kanske inte fått utrymme innan?
– Bara det att vi jobbat så åldersblandat och med olika språkliga förkunskaper. Det har ju inte varit dagliga bedömningar utan vi leker med språket och använder varandra som hjälp. Det är ett annat sammanhang för barnen, när man inte har sin ordinarie klass där de kanske har en viss roll. Det har funnits en annan möjlighet att återkoppla, sammanfatta och återberätta det vi har lärt oss, eftersom vi inte varit 25 elever varje dag.
– Så vad tar du med dig av allt detta till ordinarie undervisning?
– Att väcka läslust; vi har haft tillgång till biblioteket under arbetat med alla teman och de har fått välja böcker utifrån veckans tema. Att väcka det intresset, att vi kan inhämta kunskap från böcker. Att väcka inte bara en läslust utan en kunskaplust; vi vuxna behöver väcka det intresset på ett roligt, kreativt och varierat sätt.