Kreativa resurser för klassrummet och utveckling för dig som pedagog
Vill motivera i matematiken
– Det är ett sätt att nå de elever som säger “nej, kan inte”, säger Johanna Rexgård.
I sitt arbete som specialpedagog har Johanna Rexgård mött många elever som har haft det svårt för matematik. Hon beskriver matematikämnet som speciellt på flera sätt.
– Man klarar sig inte utan grunderna. Det finns kanske för få alternativ för lärare för att se till så att alla är med. Då blir det istället brandkårsutryckningar med sommarskola och speciallärare som måste reparera saker som egentligen hade kunnat lösas innan med att man hade tätare skott och följer upp när grunderna inte är uppnådda.
När det i samband med coronapandemin frigjordes tid i hennes arbete som sjukhuslärare började hon sammanställa en sajt och en app med matematikövningar.
– Tanken på matten har jag haft länge. När jag som mentor pratat med barn är det rätt många som är uppgivna; de tycker det är svårt och de tycker inte att de fattar något på lektionerna. Varför vågar de inte fråga sin lärare?
Samlade genomgångar på sajt och i app
På sajten och i appen Mattefixaren samlar hon övningar som ska ge användaren en snabb överblick över var hen befinner sig kunskapsmässigt. Johanna Rexgård har medvetet valt bort vissa matematiska begrepp och försökt göra vägen till de olika övningarna så enkla och snabba som möjligt.
– Mattelärare är ju inte så superglada för att jag struntar i begrepp, det är lite i tabu. Men tanken är att man börjar utan alla begrepp. Inte för att de är oviktiga, men jag tror att för att få igång barnen så måste man tänka annorlunda och strunta i hur de använder sitt vokabulär. Det viktiga är ju att de ska bli nyfikna på att lära sig det de inte kan och känna sig stolta över det; “jag är ju inte så kass, jag kan ju faktiskt lite”. Begreppen får de tillgodosedda senare av sina proffsiga mattelärare.
När hon valt ut videor att länka till har fokus legat på klipp med korta intron.
– Även om jag själv inte är ung längre försöker jag tänka som om jag själv var en åtta eller nia. Det går inte att använda videor med ett intro på 30 sekunder. Och så har jag lagt till en kommentar till varje genomgång, så att de får en slags push; “hon är seg i videon, men spela då upp det fortare, för det är värt det”. De som inte är motiverade måste peppas och pushas och gärna då med något där det händer mycket.
”Väg tillbaka till matematiken”
Tanken är inte att sajten och appen ska ersätta någon del av matematikundervisningen; istället vill hon att det ska vara en väg tillbaka till ämnet för den som kört fast.
– Det fokuserar på vad det är jag behöver lära mig, utan att någon kompis eller lärare ska få reda på hur kass jag känner mig. Du ska kunna gå in på årskurs fyra även om du går i nian – det är kanske just där du har missat något.
I en del på sidan kallad “Snabbkollen” ska eleven kunna få en överblick över vad hen behöver jobba vidare med. Det börjar med addition och subtraktion och därefter blir utmaningarna större.
– Jag kallar det ju inte för “kartläggning”, det ska bara vara en effekt av det. Det ska gå snabbt och något man kan göra i telefonen när man väntar på bussen till skolan. Det är viktigt att man får förklaringen direkt; fyller man i några uppgifter och väljer “visa resultat” så får du se om det är rätt eller fel och en filmad genomgång om just det talet. Inte, som det ofta är annars, att man uppmanas gå tillbaka och titta på faktarutan, säger Johanna Rexgård.
– Hur tänker du att sajten och appen ska användas framöver?
– Kanske mentorer kan ta upp den på utvecklingssamtal om någon tappat sugen för matematiken. Meningen är inte att den ska användas på mattelektioner, utan utanför skolan. Sedan blir ingen gladare än jag om någon skulle smygsurfa på appen på rasten.