Fyren på fiskelekplatsen, en äldre klocka på Lekattens förskola och ett barn som kikar mot en klocka på en skolbyggnad. Foto: Nora Salova

Staden sedd ur barnens ögon

På Lekattens förskola får projekten ta tid och det är viktigt att våga stanna upp – ett arbetssätt och ett förhållningssätt som kräver lyhörda och närvarande pedagoger. Det nyfikna utforskandet tillsammans med de yngsta barnen har bland mycket annat lett till flera samarbeten med fastighets- och gatukontoret. 

Ett av dessa utbyten skedde i samband med att fastighets- och gatukontoret gjorde en förstudie kring Södra Förstadsgatan/Rådmansvången. För att få reda på mer om hur barnen såg och upplevde sin närmiljö i staden fick de filma sin väg till Lekattens förskola, filmer de också deltog i InnoCarnival med.
– Det var fantastiska filmer där det kom fram nya sidor av barnen och där vi också lärde oss hur deras vägar till förskolan såg ut, säger Nora Salova, barnskötare och pedagog på avdelningen Delfinen på Lekattens förskola.

”Barn filmar Malmö”

Redan 2019 hade utvecklingspedagogen Per Dahlbeck vid Pedagogisk Inspiration tagit initiativ till projektet “Barn filmar Malmö”. Våren 2020 samarbetade förskoleförvaltningen med fastighets- och gatukontoret; där fick trafikingenjörer och stadsplanerare se olika trafiksituationer, filmade ur barnens perspektiv.
Nora Salova beskriver hur några närbelägna platser betytt särskilt mycket för barnen på hennes avdelning; Johanneskyrkan med sitt karaktäristiska torn och klocka, stationen vid Triangeln och närbelägna fiskelekplatsen.

Mitt i allt detta tog pedagogerna fasta på barnens fascination för – bubblor. Under höstterminen började pedagogerna på Delfinen arbeta med såpbubblor.
– När barnen följde bubblornas väg med blicken upptäckte de taket på förskolan, där det satt ugglor (fågelskrämmor, reds anm) som väckte deras nyfikenhet.
Tillsammans på avdelningen började de utforska ugglor.
– Barnen fastnade speciellt för ugglornas ögon och vi tolkade det som att det var den runda formen som var intressant. Både bubblor och ögon är runda, fortsätter Nora Salova.

Ett fyrtorn med klocka och ett kyrktorn som förskolebarnen skapat med bland annat färglagda makaroner, byggklossar och legobitar.
Barnens egna versioner av fyren på fiskelekplatsen och Johanneskyrkans torn. Foto: Nora Salova

Runda former

Den runda formen återkom även i klockan på Johanneskyrkans torn. Under deras stadspromenader lyfte barnen alltmer blicken mot kyrkobyggnaden och snart kunde ett besök upp i tornet ordnas. Där fick de en visning av byggnaden och lyssna på kyrkorgeln. Jakten på klockor i staden fortsatte; på fiskelekplatsen visade barnen stort intresse för fyren – men varför fanns det inte någon klocka i tornet? Nora Salova och hennes kollegor skrev ut bilder på klockor och satte upp på fyren.

En tillfällig lösning, men varför inte se om den kunde göras permanent? Förskolan kontaktade fastighets- och gatukontoret, som såg till att en klocka och en dörr målades på fyrtornet.
På Delfinen arbetar pedagogerna enligt ett projekterande, processinriktat, förhållningssätt. Klockor var något alla kunde samlas kring.
– Det som vi ser att barnen går igång på är det som styr hur vi går vidare med vår undervisning. På det sättet säkerställer vi att barnen får inflytande och blir delaktiga i sin utbildning, säger Nora Salova.

Närvarande pedagoger

Att arbeta på det här sättet kräver fokuserade och närvarande pedagoger som vågar följa barnens intressen och stanna upp där det behövs.
– Man ska vara närvarande, lyssna och verkligen vara där barnen är, lyssna in vad de har…då skapar du en hel värld. Det är fantastiskt. Det är barnen som styr. Barnen erbjuds att delta i projekt på olika sätt utifrån sin förmåga och sitt intresse, erbjuds olika uttryckssätt och att träna olika förmågor. Målet är att de ska bli stärkta i de förmågor de redan besitter men också ges möjlighet att utmana sig i att träna på nya, säger Nora Salova.

Lärandet genom leken på Lekattens förskola fokuserar på de fem förmågorna kommunicera, arbeta kollaborativt, tänka kritiskt, arbeta kreativt och empati. Klockprojektet, då? Jo, det tickar på ännu, med öppen slutdestination. Och samarbetet med fastighets- och gatukontoret fortsätter.
– Fyren på fiskelekplatsen har ju fått en dörr där barnen knackar på och vill gå in. Vi har blivit erbjudna att besöka en riktig fyr också; det hade ju varit underbart att få komma in i en fyr också, säger Nora Salova.

Läs mer:

När barnen visar vägen (Artikel på Malmö stads internwebb – kräver inloggning)

Se också:

KYRKOBESÖK (9 minuter)

BARNENS TRAFIKFILM (9 minuter)

SÖDRA FÖRSTADSGATAN FRÅN TVÅ HÅLL (8 minuter)

LEKATTENS FÖRSKOLA BESÖKER SANKT JOHANNES KYRKA I MALMÖ (9 minuter)