Porträtt på två personer i en park.
Foto: Fredrik Thunberg

Värdegrund i fokus på komvux 

Både personal och elever engageras i värdegrundsprojektet på komvux – och förhoppningen är att satsningen ska så ett frö till något långsiktigt och beständigt. Navet i projektet är biblioteket på komvux Malmö, en naturlig mötesplats för eleverna. 

Det var i våras som komvux personal fick uppdraget att ta ett helhetsgrepp kring värdegrundsarbetet på skolan. Fokus skulle vara förebyggande och främjande utifrån läroplanens värdegrund. En grupp bestående av bibliotekarier, it-pedagoger och kuratorer tog fram aktiviteter som nu ska implementeras och spridas vidare i skolans verksamheter.
– Visst har detta funnits i läroplanen men genom den här satsningen synliggör, medvetandegör och ringar vi in områden att arbeta med, säger Yvette Johansson, förstelärare på yrkesprogrammet vård och omsorg och engagerad i en av värdegrundsgrupperna som bildats.

Fokus på trygghet

Utifrån vad som framkommit i komvux kvalitetsrapporter har de valt att fokusera på trygghet.
– Ingen elev ska bli diskriminerad och alla ska känna sig trygga här. Vi vill dyka djupare i vad trygghet innebär för elever och lärare, hur man skapar trygghet i klassrummet.

För att få ytterligare underlag till hur de ska skapa den här trygghet genomförs just nu fokusgruppsintervjuer med både skolpersonal och elever. Frågorna kretsar kring vad trygghet är för personerna; vad behöver de för att känna sig trygga, hur påverkar trygghet ens studier och arbete.
– Det som framkommit är att trygghet till exempel är att bli sedd för den man är, att bli respekterad, att våga ställa frågor. Eleverna pratade mycket om trygghet utifrån att bli respekterad, sedd och hörd, medan lärare lyfte struktur och rutiner som trygghetsskapande. Allt det här faller tillbaka på vår hypotes; om man jobbar med tryggheten så kommer även diskriminering och kränkningar minska, säger Yvette Johansson.

Mänskliga rättigheter och allas lika värde

– Hörnstenarna är vida begrepp som mänskliga rättigheter, allas lika värde och demokratiska processer. Otroligt fundamentalt, kanske självklart, i teorin men sedan i praktiken kan det vara något annat och också en individuell upplevelse. Då är väl vårt arbete att se till att så många som möjligt känner sig trygga med att vara den de vill. Att vi förmedlar det budskapet, att på komvux Malmö har vi de här värderingarna, det här tror vi på, säger Måns Sörensson.

Som bibliotekarie befinner han sig i navet för värdegrundssatsningen. Under hösten gästar ett antal författare biblioteket på komvux på Kungsgatan för en serie föreläsningar som på olika sätt berör värdegrundstemat och sedan är förhoppningen att arbetet ska bli en angelägenhet för all personal.
– Det blir ett parallellt arbete ,att man jobbar dels konkret på lektioner med de här frågorna men att vi också bedriver ett värdegrundsarbete som är mer övergripande, säger Måns Sörensson.

Människoyrken med möten

Som samordnare i värdegrundsgruppen för yrkesprogrammen och själv yrkeslärare har Yvette Johansson stor förståelse för kring vilka frågor de kan ställa inför i sin yrkesvardag.
– Vi jobbar alla med människoyrken med olika möten och kommer i kontakt med frågor kring funktionsförmåga, funktionsnedsättning, sexuell hälsa. Men visionen kan ju vara en ödmjukhet om att jag inte har kunskap om allt; att jag är en vit medelålders kvinna med mina privilegier och inte fullt ut kan förstå alla andra individer. Men jag kan försöka lära mig mer, öppna upp för de samtalen. Att förstå att mitt perspektiv inte är det enda, vara ödmjuk och nyfiken, hur kan jag skapa bättre förutsättningar?

”Shared reading”

Måns Sörensson poängterar att han och kollegorna på biblioteket sedan länge arbetar med de här frågorna och att den vanan lär komma väl till pass framöver. Han nämner “shared reading” som en användbar läsfrämjande modell för att diskutera värdegrundsfrågor tillsammans i grupp.
– Då närmar man sig en text ganska förutsättningslöst. Där kan vi ta upp vissa ämnen som föder en diskussion som sedan kan integreras i ämnet man läser, eller så kan det röra värdegrundsfrågor på olika sätt och göra de frågorna mer lättillgängliga. Och ju mer man tar upp frågorna till diskussion, desto tydligare blir det att de här frågorna tycker vi är viktiga och det här står vi för.

– Hur kan man närma sig värdegrundsfrågorna som pedagog?

– Dels behöver man se det som en långsiktig process, det behöver förankras under längre tid, finnas en medvetenhet om frågorna och det behöver genomsyra hela organisationen. Visst kan man ha en materialbank med filmer och diskussionfrågor att lyfta under lektionspass och föreläsningar, men det här måste genomsyra allt. Inte bara i elevmötet, ledarskapet i klassrummet, men också skolledningen, säger Yvette Johansson.