3D-skrivaren som ger det lilla extra

Olika föremål, bland annat en prispokal och en bur, som skrivits ut på en 3D-skrivare.
I det här inlägget kan du läsa om hur vi på Nydalaskolan använder 3D-skrivare i vår undervisning, för att stärka elevers lärande. Jag skriver också om hur vi ens har möjligheten att ha en 3D-skrivare, samt ger konkreta exempel på vilka olika projekt vi använt den i. Har du också använt en 3D-skrivare i undervisning eller i pedagogiskt syfte så vill jag gärna höra mer om hur du arbetat med den.
Olika föremål, bland annat avbildningar av dinosaurieskelett, som skrivits ut på en 3D-skrivare.

Kära läsare,

Egentligen vill jag döpa det här blogginlägget till ”tack och lov för Grundskoleförvaltningen!” Men det skvallrar inte om innehållet i denna text. Så ni får ha det med er nu när jag i alla fall nämnt det i första meningen. Detta inlägg ska handla om 3D-skrivare! Har ni provat än? Inte? Jag tycker verkligen ni ska passa på att göra det. Budgeten, jag vet. Prioriteringar – absolut. Men ser ni, det är här Grundskoleförvaltningen kommer in i bilden! Det är nämligen så att vi får låna 3D-skrivare från förvaltningen, helt gratis! Materialet ingår. Det är en riktig lyx. Ni hör av er till Grundskoleförvaltningen och döper mailet till ”3D-skrivare” så lotsas ni sedan rätt. Efter det får ni en introduktion i hur maskinen fungerar, och sen är det i princip bara att tuta och köra. Så kul!

Använda 3D-skrivaren i praktiken

Vi har haft vår skrivare på plats sedan mitten av höstterminen och den har absolut varit en hit. Eleverna har varit nyfikna och frågat mycket. De äldre eleverna har fått en mer teknisk beskrivning av hur den fungerar och vilka möjligheter som finns att kunna skriva ut. Vi har använt vår skrivare till ett antal olika projekt. Här kommer en liten inblick:

  • När årskurs 1 förberedde sig inför First Lego League, förberedde jag små pokaler som varje elev skulle få i klasserna, tillsammans med en medalj. Detta var enormt uppskattat av eleverna, då det vid tävlingen endast var ett antal elever som representerade hela sin årskurs. Otroligt roligt att alla fick en egen pokal!
  • I åk 4-5 har eleverna lärt sig om kroppen och organen. Jag hittade några bra prototyper på organ som vi sedan skrev ut och eleverna fick möjlighet att visualisera vad de lärt sig på ett helt nytt plan.
  • Jag och min närmsta kollega Felix Sjögren (skolbibliotekarie) har påbörjat ett projekt där vi vill starta en brädspelsförening för eleverna. De som var med på uppstartsmötet och fick spela Munchkin fick ett Munchkin-mynt som vi skrivit ut med hjälp av 3D-skrivaren, vilket symboliserade ett medlemskap i föreningen.
  • Eleverna har provat att göra egna 3D-bilder med hjälp av Doodle 3D, där vi sedan provade att skriva ut deras arbeten, där fick de se övergången mellan 2D och 3D.
  • Under en av våra upplevelser, Motståndsrörelsen, skrev vi ut en fängelsecell för att visualisera hur liten cell Dawit Isaak satt fängslad i, vilket gav en helt annan dimension för eleverna att kunna skapa en förståelse för vilka vidriga förhållanden Isaak utsattes för, än att vi bara skulle prata om det rakt upp och ner.
  • I samarbete med fritidshemmet i förskoleklass har jag och Felix också använt 3D-skrivaren. I projektet, som handlar om dinosaurier och att skapa en saga med hjälp av teknik, har det generösa Internet gett oss fossiler och en hel dinosaurie som skrivits ut i delar, som eleverna ska få upptäcka i Nydalaparken och få gräva fram, i äkta paleontolog style. (Eget inlägg om detta kommer!)

Förutsättningar att arbeta med 3D-skrivaren

Vi har fått behålla 3D-skrivaren resten av läsåret, vilket vi är så otroligt glada för.

Just nu har jag tagit del av Thingiverse och en otrolig bank av olika prototyper som man kan få ta del av och skriva ut på 3D-skrivaren. Utan detta hade jag inte kunnat arbeta med 3D-skrivaren på ett rimligt sätt. Min målbild är att hitta en kurs där jag kan vässa mina kunskaper i hur man skapar egna 3D-prototyper, för att sedan kunna guida och lära eleverna samma sak. En otrolig tanke är om eleverna själva skulle kunna producera något i 3D-skrivaren i samband med ett arbetsområde och att de får presentera från start till slutprodukt.

Sharing is caring

Har ni idéer på vad man kan använda 3D-skrivaren till? Jag vill mer än gärna veta!

Ps. håll utkik… Snart kommer ett till inlägg om hur IT/Bibliotek samarbetar med fritidshemmet i F-klass med hjälp av 3D-skrivare, Bluebots och att skriva sagor. Ds.

Vi hörs snart igen!

Hälsningar,

Izabella Thedin Tirbal

IT-pedagog, Nydalaskolan

Dina cookie-inställningar hindrar dig från att se innehåll från YouTube. Du kan enkelt ändra dina inställningar för Funktionella cookies, så att du kan ta del av innehållet.