AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!  

I takt med att artificiell intelligens blir en allt större del av vår vardag öppnas nya möjligheter för oss i skolvärlden att integrera tekniken i undervisningen på meningsfulla sätt. AI-verktyg kan hjälpa eleverna att utforska sitt kreativa uttryck och kritiskt granska teknologins begränsningar, men de kommer även med utmaningar – särskilt kring frågor om representation och bias.

Denna novembervecka lyfter Malmö delar fram två resurser som fokuserar på att använda AI för bildskapande i klassrummet och på hur man kan diskutera och förstå de fördomar som kan finnas inbyggda i AI-system. På samma tema finner du en resurs kring chattbottar i klassrummet.

Skapa AI-genererade bilder utifrån bok

I den här resursen lär sig eleverna att under 90 minuter skapa digitala AI-bilder med hjälp av verktyget Adobe Express. En särskilt spännande funktion i Adobe Express är just AI-genererade bilder där användarna kan beskriva vad de vill ha och verktyget skapar en bild utifrån beskrivningen.

Som inspiration för bildskapandet står skönlitteraturen och de platser eller karaktärer som eleverna möter i boken de läser. 

Bias i AI-genererade bilder

Bias i AI-genererade bilder handlar om när AI återger fördomar eller stereotyper som finns i den data den har tränats på. Eftersom AI-system lär sig från stora mängder data från internet kan de ibland förstärka mönster och skapa bilder som visar snedvridna eller stereotypa bilder av till exempel kön, kultur eller ålder. Bias i AI-genererade bilder kan förstärka redan existerande fördomar i samhället.

I den här resursen lär du dina elever att förstå bias och AI-genererade bilder. Du får förslag på övningar som du kan bygga vidare på och utveckla på egen hand.

Praktisk användning av chattbottar

Här får du en rad förslag på hur du kan använda Chattbottar i din undervisning. Låt den agera retorikexpert, skapa quiz, hjälpa till att träna vanliga fraser på ett annat språk eller öva elevernas kritiska tänkande. Listan är lång! 

 

Att förhålla sig både kritiskt och öppet till AI kan vara värdefullt eftersom tekniken redan är en del av elevernas vardag. Genom att visa hur AI kan användas på lärorika sätt och hjälpa eleverna att förstå hur tekniken fungerar och påverkar dem kan vi utforska dess möjligheter och begränsningar tillsammans.  

 

Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar