Alla talar om elevhälsa!

alt=””
Bild: colourbox
Har ni hört den där berättelsen om läraren och äpplet? Läraren som la fram två äpplen på sitt bord?

Alla verkar tala om elevhälsa idag – bra, det är extremt viktigt – viktigare än kanske många tror!

”Ser ni de här två äpplena?”, sa läraren. ”Båda ser väl röda och friska ut, eller hur?” Eleverna nickade. ”Men titta vad som händer när jag skär dem mitt itu”. Läraren delade äpplena och höll upp en halva från varje äpple. Det ena såg läckert, friskt och krispigt ut, men det andra hade bruna, mosiga fläckar på insidan. Eleverna tittade på varandra och sen på läraren. ”Det här”, sa läraren och visade den krispiga halvan ”har jag tagit väl hand om. Jag har hållit i det försiktigt och inte lagt det för varmt eller kallt. Det andra har jag tappat i golvet och dunsat i bordet ett par gånger, då blir det så här efter ett tag.

Samma sak är det med oss människor, sa läraren. Vi kan se glada, friska eller tuffa ut på utsidan, men varje gång någon gör eller säger något dumt till oss, varje gång vi känner oss misslyckade eller skamsna får vi liksom bruna fläckar på insidan. Bruna inuti-fläckar, kan sitta kvar för livet och dessutom sprider de sig lätt, också till den som gav fläcken. Så låt oss lova här och nu att inte ge varandra några bruna inuti-fläckar. Och om vi ändå skulle råka göra det, så tar vi upp det och reder ut det tillsammans.”

Det här är själva (äppel)kärnan till varför jag själv brinner för elevhälsa. Pratar vi folkhälsa och hälsofrämjande arbete är det här det händer!! En lyckad skolgång vet vi idag är en av de allra främsta hälsofrämjande faktorerna. Varför? Förutom att ge oss verktygen att navigera i samhället är det i skolan en stor del av vår självbild formas. Det är här vi lär oss vad vi klarar och inte klarar av, här vi får bekräftelse på om vi är lyckade eller misslyckade individer. I klassen lär vi oss vem vi är och vem blir tillsammans med andra; ledare eller följare, en som hör till eller en som är utanför, en som bidrar eller en som förstör. Här byggs vår självkänsla och grunden till om vi blir friska eller hälsosvaga individer. ”Bruna fläckar” från skoltiden tar ofta lång tid att reparera, ibland går det inte alls. I skolan finns så mycket att göra och så mycket att vinna! Och det mesta utan något som helst magisk-extra-allt-insats.

Ändå signalerar många skolor att de kämpar med att få bra flyt i sitt elevhälsoarbete. Behöver det då vara så svårt tänker jag, jo det kan nog vara svårt, men det behöver inte vara så komplicerat. Jag tror mycket handlar om hur vi tänker på och definierar, skola, undervisning och elevhälsa. För bara genom att gemensamt fokusera på skolans grunduppdrag och bygga en effektiv, framgångsrik skola med bra PESOK lägger vi grunden till en bra elevhälsa, och här är vi redan på gång i Malmö! Mer om detta framöver. Häng med – hjälps vi åt har vi snart Sveriges bästa elevhälsa!