Matematik, motivation och stödmaterial!
Apelgårdselev vann 20 000 kr i innovationstävling!
Efter en lyckosam start på den här veckan i måndags (se tidigare inlägg) fortsatte det idag med deltagande på Stora Innovationsdagen för Östersjön arrangerat av WMU (World Maritime University) och Sustainable Business Hub.
Mina elever i årskurs 9 var inbjuda till ungdomstävlingen där skolklasser från Öresund och Hanöbukten tävlade om olika lösningsförslag för ett renare hav.
Då vi var på Marint Kunskapscenter för två veckor sedan för att städa stranden, håva och undersöka plankton i mikroskop samt förbereda oss för tävlingen, fick en av eleverna ytterligare en inbjudan av Jennie från WMU och blev därigenom direktnominerad till tävlingen för vuxna på grund av hennes engagemang och goda idéer.
Samar ställde upp och tävlade idag i kategorin Havsmedvetenhet med bidraget ”Från fler jobb till renare hav”. Hon beskrev hur ökad städning i samhället, genom att plocka plast, ger ökad sysselsättning hos ungdomar och arbetslösa, vilket i sin tur ger ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Presentationen gick jättebra!
Mina andra elever hade även de en riktigt god idé som de presenterade för en blandad internationell publik. De fick mycket bra respons från åhörarna för presentationen ”Vår trestegsmetod för en renare värld”. De föreslog en ordentlig informationskampanj med filmer på olika språk (som de också visade nio exempel på), gemensam städning på land (genom skräpplockning och uppsamling av plast i brunnar) och till havs (genom trampbåtar med släp som drar åt sig plast med hjälp av statisk elektricitet).
Motståndarlaget i detta Rosengårdsderby var våra grannar från Kryddgårdsskolan som föreslog miljökunskap som nytt skolämne och vann priset, 10 000 kr, för ungdomar i Öresundsregionen. Grattis!
Elever från Hanöbukten tävlade för sig.
För vuxna var det fyra olika tävlingskategorier; Plaster, Läkemedel, Utsläpp från industri och avlopp samt Havsmedvetenhet.
I varje kategori fanns fem tävlande bidrag. Priset i kategorin Havsmedvetenhet vanns av min elev Samar!
Motiveringen löd: ”Awareness through action in it’s best form. The idea has a broad approach to the waste problem, involving all three pillars of sustainability: social, economical and ecological. Most importantly , it involves and engages a younger target group.”
Samar fick ett diplom och 20 000 kr för att starta sitt förslag på lösning för ett friskare hav runt Östersjön.
Jag är en fantastiskt stolt lärare!