Apelgårdsentreprenörer för Världens Barn

Handskriven text: Honung direkt från skolans tak. Stor 60kr, liten 40 kr.
Så var det återigen dags för E-kampen på Apelgårdsskolan!

 

Handskriven text på papper: Nyckelring och Armband.

Inspirerade av förra årets lyckade entreprenörsmarknad av dåvarande elever i årskurs 9, ville naturligtvis årets nior göra något liknande.

Vi bestämde ett datum för denna marknad (vilket inföll igår, den 30/9) och förberedelserna startade. Eleverna delade in sig i grupper och kom på olika affärsidéer. Det var självklart för eleverna att försöka koppla även denna uppgift till de globala målen, och det var många globala mål som passade in. Inte minst mål 1; Ingen fattigdom, genom att bestämma sig för att skänka bort halva vinsten till välgörenhet.

Efter förberedelser under ett antal lektioner under några veckors tid var det strax före lunch igår dags att bära ut bord på trottoaren utanför skolan (och hålla tummarna för uppehållsväder). Det dukades upp ett café med kanelbullar (som ambitiösa tjejer bakade under en hel studiedag veckan innan), kaffe och saft.

Burkar med bivaxsalva på ett bord.

 

Det ställdes upp ett butiksstånd med nyckelringar med positiva budskap, armband och halsband (Mål 5, God hälsa och välbefinnande).

 

Det fanns också butiksstånd som sålde tvålar med kanel- och mint, bivaxljus med eller utan kanel och olika bivaxsalvor, med vanilj, mint eller båda delar (Mål 5 igen, med salva utan tillsatsämnen och Mål 15; Ekosystem och biologisk mångfald (utan bin inget bivax)).

Bivaxljus på bord.

 

 

Folket strömmade till direkt och det kom en strid ström av kunder som ville handla. Det var grannar från husen mittemot, föräldrar till eleverna både på högstadiet och i klasserna med yngre elever samt förbipasserande. Vi stod kvar tills det började regna och då flyttade vi alla borden till en plats närmare skolans entré. Men en stund innan stängningsdags fick vi avbryta på grund av rejäl blåst och ösregn.

 

Hälften av elevernas förtjänst gick till klasskassan och hälften till Radiohjälpens insamling för Världens Barn. Dessutom passade vi på att sälja honung från bikuporna på skolans eget tak i ett bistånd (Mål 15 igen; utan bin ingen honung), där hälften av intäkterna gick till Världens Barn och hälften till Majblomman Malmö.

På bara några timmar fick vi ihop 5095 kr till Världens Barn, 2350 kr till Majblomman Malmö och 2688 kr till klassen! Många av de som handlade berömde oss för ett bra initiativ. Eleverna tyckte att det var jätteroligt och skulle vilja göra det igen. Så roligt att se deras entreprenörsanda och kreativitet!

Tack till alla som gjort det möjligt att genomföra denna lyckade entreprenörsdag och tack till alla som handlade och/eller lämnade bidrag till vår insamling!