Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Apelgårdstjejer i finalen i Forskarhjälpen Stjärnjakten
Uppdraget var i förhållande till de (fem) Forskarhjälpen-projekt mina elever deltagit i under tidigare år både mer komplicerat och mer omfattande, men spännande!
Eleverna, som glatt svarade ja när jag frågande dem i våras ifall de ville vara med i projektet innan jag skickade vår intresseanmälan, fick astronomiuppgifter på mycket hög nivå att arbeta med, men de lyckades utföra uppdraget!
Eleverna arbetade ensamma eller i par och använde programmet WWT (World Wide Telescope), där de som första uppgift letade efter infraröda mörka filament i interstellära moln, för att ta reda på huruvida dessa befinner sig i samma plan som Vintergatan, eller ”föredrar” andra vinklar. Filamenten föredrar samma plan som Vintergatan.
Resultaten av samtliga uppgifter skulle läggas in i kalkylblad där eleverna även skulle göra uträkningar och diagram samt lägga in skärmbilder.
De flesta elever gjorde också en extrauppgift kopplad till uppgift 1 där de skulle leta efter bubblor, runda formationer producerade av ljusstarka stjärnor eller supernovaexplosioner.
I uppgift 2 skulle eleverna leta efter lätta stjärnor runt en massiv protostjärna. Resultatet där blev att det inte krävs lätta stjärnor runt omkring för att det ska bildas massiva stjärnor.
När samtliga forskningsuppgifter var utförda, återstod posterarbetet, där eleverna skulle redovisa sina forskningsresultat. Det skapades ett stort antal fina posters i klassen, men när det var dags att avgöra vem av dem som skulle gå till final var jag hemma med Covid-19.
I stället för att göra som jag brukar, det vill säga skriva ut alla posters och låta mina arbetskamrater rösta om vilken poster som är bäst, valde jag i samråd med min dotter ut de två bästa posters som jag fått in i tid. De två elever som skapat dessa fick i uppdrag att slå sig ihop och göra en gemensam poster av sina resultat. Lin och Yrfet gjorde detta mycket bra och efter att ha fått texten översatt till engelska kunde vi slutligen skicka in den poster som fick representera Apelgårdsskolan.
I vanliga fall är finalen av Forskarhjälpen på Nobel Prize Museum i Stockholm, men idag var den förstås på distans, på grund av rådande omständigheter.
Istället för en resa till Stockholm, blev det en promenad tvärs över skolgården till vårt bibliotek. För flickorna var det speciellt på ytterligare ett sätt, eftersom de fick bryta den distansundervisning, som de haft hittills under den här terminen.
På förmiddagen fick flickorna och de andra finalisterna redovisa sitt arbete (på engelska) för astronomerna från Chalmers och på eftermiddagen var det korta föreläsningar med Sveriges första astronaut Christer Fuglesang, som berättade om sina upplevelser i rymden och Reinard Genzel, en av Nobelpristagarna i fysik 2020 (som prisades för sin upptäckt av svarta hål).
Det är stort att se sina elever delta i samma Zoom-möte som Christer Fuglesang…
Priser delades ut till en skola i Vallentuna – elevernas pris, en skola på Östermalm i Stockholm – forskarnas pris och en skola i Saltsjöbaden i Nacka – juryns pris. Stort grattis till dem!
Avslutningsvis vill jag dela med mig av en bild på Nobelpristagaren Reinhard Genzel och hans skrivbord, där man liggande på hans högra sida skymtar en stilig poster med en sol uppe till höger. Den kommer från Apelgårdsskolan, Rosengård!