Är det som vi gör här viktigt eller bara roligt?

Röd vallmo i äng.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det var en gång en potatis och det var ingen liten potatis. Jag tror aldrig du har sett en sådan potatis.

Lindängelund i Malmö har fått besök igen. Under två soliga och blåsiga dagar i mars och april 2015 kom 100 barn från Lindängeskolan för att sätta potatis, trycka med växtfärger, bygga fågelskrämmor och ha kul. Fem naturpedagoger från Malmö Naturskola var också med.

Innan alla barn kom och hälsade på hade Lina Hirsch och Lisa Petri, koordinatorer för odlingsprojektet på terrasserna, först besökt barnens skola. Lina och Lisa visade sättpotatis och berättade om potatisen: Hur odlar vi den? Vad behöver vi tänka på? Vad kan vi laga för mat av den potatis som vi ska skörda till hösten?
Med Lisa lekte de även en lek med rep, baserad på den ryska sagan ”Den jättestora kålroten”.

Målad bild över familj som drar upp rova.
Ur boken ”The Enormous Turnip”, illustrerad av Christine Owen

Med Lina fick de förgro sättpotatis i äggkartonger och glasburkar, som de själva hade samlat in. I stället för att slänga dem i återvinningsstationen blir de bra krukor till potatisen! Vi pratade om vad potatisen behöver för att växa och varför det är bra att förgro potatisen. Barnen tyckte att det var konstigt att potatisen också har ögon, som inte alls är som våra ögon.

Potatis med groddar ligger i fönstret.
Allotment Diary /Flickr

Tillsammans med eleverna gjorde vi lekar på temat potatis. Dels för att ha roligt tillsammans, dels för att lära oss om potatis på ett kreativt och lustfyllt sätt. Vi gjorde en dramaövning som heter ”Rensa ogräs”, där barnen är ogräs som vägrar släppa varandra, och pedagogen ska lyfta bort ett efter ett av dem.
Vi gjorde också klassikern ”Fem myror är fler än fyra elefanter” och ”En ska bort”. Där fick barnen argumentera för hur tre bilder hänger ihop, medan en bild valdes bort.

Vit mås tillsammans med tre svarta fåglar.
En ska bort … Airwolfhound/flickr

Vid första träffen i mars på odlingsterrasserna väntade vi på barnen och pedagogerna.

Kvinna mitt i potatisodling.
Eileen förbereder vattningen

Klockan 9.30 kom barnen från årskurs 2A och 2B, Lindängeskolan och barnen från Solhuset från Lindängeskolan till Lindängelund. Klockan 10.45 kom 3A och 3B, Lindängeskolan. Vi delade upp klasserna i smågrupper och började med namnrundor. Även om det är svårt att komma ihåg alla namn är det otroligt viktigt att ta tid att se och hälsa på varandra. Och det är roligt att få presentera sig på olika sätt.

Några barn visade stolt potatisen som de hade förgrott i skolan tillsammans med Lisa och Lina. Vissa hade inte bara fått groddar, utan även blad. Sedan gick vi tillsammans upp till odlingsterrasserna. En grupp arbetade på terrasserna tillsammans med Lina och Bo samt Birger och Josef från Malmö Naturskola.

Potatis planteras.
Vi rensar bort höstvetet

På terrasserna hade vi redan i höstas sått höstvete för att på så sätt binda näringen i jorden under vintern och därmed kunna skörda vete till hösten. I de rader där potatis skulle sättas rensade vi bort höstvetet för att ge utrymme åt potatisen. Vi pratade samtidigt om varför vi behövde ta bort vetet där och vad potatisen behöver för att växa bra. När plats fanns satte barnen den potatis som de hade med sig. Att vattna efteråt var enligt många det allra roligaste!

Kvinna med grönsaker på tallrik.Barnen från Solhuset gick med Lisa för att arbeta med växtfärger och potatistryck. Josefine och Erik från Malmö Naturskola och jag testade också växtfärger. Vi visade rödbeta, rödkål och skal av gul lök för barnen. Alla fick röra, lukta och även smaka. Vad är det för någonting? Har ni ätit det här innan? Tycker ni om det? Vilka grönsaker gillar ni? Barnen hade inget problem med min fråga om hur jag hade tillverkat växtfärgerna: för att få en gul/orange färg behöver man skal av gul lök, för rosa-röd färg är det rödbeta och för blå-lila är det rödkål som gäller.

Potatisar med utskurna mönster.Potatisar med utskurna mönster.

 

 

 

 

 

Jag hade redan delat potatisar mitt itu och skurit ut olika motiv i snittytan. Nu var det dags att trycka tillsammans på ett stort lakan och skapa ett utomhus-konstverk!

Tygstycke hänger på tork.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Och som så ofta sker, var det ett barn som ställde en viktig fråga:
Varför skapar man växtfärger? Vad gör man med dem?

Så blev det en spännande diskussion om varifrån färgerna kommer och vad människor i Sverige och i andra länder gjorde innan att det fanns fabriker som kan producera syntetiska färger av petroleumprodukter.

Klicka här om du vill prova potatistryck och skapa växtfärger.

Potatisplanta.
Potatis på väg upp.

En månad senare kom alla barn tillbaka till Lindängelund för att fortsätta med potatisodlingen och för att bygga fågelskrämmor. En grupp följde med Lina och pedagogerna från Malmö Naturskola för att kontrollera potatisarna.

Vad hade hänt? Var det dags att vattna? Dags att rensa ogräs? Potatisen hade börjat komma upp och vi rensade höstvete och annat ogräs runt potatisen för att ge den mer plats. De planterade även växter som bin tycker om och som är bra för jorden, som luddvicker och honungsfacelia. Som vanligt avslutades potatisstation med den populära aktiviteten vattning. I all glädje var det inte bara potatisarna som blev vattnade, utan även kompisarnas skor!

Om du vill odla potatis hemma, läs mer här.

Det är inte bara människor som tycker om att äta grönsaker. Barnen visste precis vad en fågelskrämma är och varför odlarna vill ha den. Av pinnar, snören, gamla konservburkar och spiraler av glittrande papper och kartong byggde vi flera fina fågelskrämmor och placerade dem på odlingsterrasserna.

Konstverk gjord av naturmaterial.Att bygga fågelskrämmor tillsammans är både ett tekniskt slöjdprojekt och en utforskning av estetiska uttryck. Och samarbete behövs. Vem håller i pinnarna? Vem knyter snöret? Hur fäster man snöret till burkarna? Vem bankar hål i burkarna med hammaren? Vem klipper ut spiralerna? Och hur får man ihop allt så att det blir en effektiv och fin fågelskrämma? Barn och vuxna arbetade tillsammans för att hitta lösningar.

Och – en gång till – var det ett barn som ställde dagens en viktig – kanske dagens viktigaste – fråga:
Är det som vi gör här viktigt eller bara roligt?

Två fantastiska, kreativa dagar på Lindängelunds odlingsterrasser. Vi ser fram emot att träffa barnen igen till hösten, då ska vi skörda!