Arkitektur och pedagogik II

Barm målar på stort papper på golvet.
Staden förändras omkring oss. Det byggs, det rivs, det grävs. Kan vi använda detta i skolans undervisning? Hur kan vi samarbeta med arkitekter/stadsplanerare och kanske få med våra elever i verkliga, demokratiska processer?

Nu arrangerar Skoletjenesten Öresund ett andra seminarium kring dessa frågor, en fristående uppföljning till det som arrangerades på Dansk Arkitektur Center i Köpenhamn i maj. Då hade vi information från DAC&Learning , vi hörde om projekt i Helsingborg och Karlshamn och hade spännande gruppdiskussioner.

Det här  seminariet kommer att bli minst lika intressant. Vi gästas av Mania Teimouri, arkitekturkonsulent för barn och unga i Västra Götalandsregionen som gäst. Hon skall berätta om erfarenheter kring arbetet med barnkonsekvensanalys i stadsplaneringen samt hur vi kan utveckla våra arbetssätt för att få kontinuitet och hållbarhet i delaktighetsprojekt med barn och unga

För vem? För alla lärare, då arkitekturen kan användas i de flesta ämnen och som en bro mellan dem.

Plats denna gång blir Form Design Center, i hjärtat av Malmö, 10 minuters promenad från Malmö centralstation.

Tid: 4 oktober kl 13-16.

Deltagande är gratis, men måste anmälas till mig,  mb@skoletjenesten.dk senast den 24 september. Hör av dig!

En interiör från en utställningshall med olika byggen.