Arkitektur på Linnéskolan

En limefrukt som ligger i ett bygge av små kartongaskar.
Ett av Linnéskolans fruktbyggen. Foto: Caroline Ulvsand
De flesta skolor i Malmö är med och tar del av Skapande skola. Vi har också de flesta kulturuttryck representerade inom ramen för bidraget. Ett uttryck vi har saknat är arkitektur men det har Linné- och Toftanässkolan ändrat på. Jag besökte Linnéskolan där hela högstadiet har fått träffa Karin Hvid Rydell vid två tillfällen. Karin är arkitekt och undervisar även i arkitektur. På senare år möter hon elever i Skapande skola-sammanhang.

I klassrummet finns massor av små askar och frukter av olika sorter Uppgiften är att bygga en konstruktion av askarna som omger en av frukterna. Karin visar inspirerande bilder på olika typer av byggnader och konstruktioner och på sitt Instagramkonto skriver hon om vad arkitektur kan vara: rum, form, ljus, struktur, material, känsla, stämning och skala.

Eleverna sätter igång med sina uppgifter under stor koncentration. Innan uppgiften är klar ska även en skiss av konstruktionen skapas. I slutet av lektionen samlas hela gruppen och Karin ger feedback på allas konstruktioner. Hon belyser fruktboningarna med en enkel lampa och visar hur ljus och skugga påverkar hur askbyggena upplevs. Det blir väldigt fina samtal om det som eleverna har skapat.

Karin Hvid Rydell i klassrummet med bilder av elevernas fruktbyggen. Foto: Caroline Ulvsand

Sara Joelsson är lärare i teknik och matematik på skolan och en av de som arbetat med projektet. Fröet började gro på SPRAAK, inspirationsdagen för Skapande skola när två av Saras elever mötte Karin som visade sina små askar och berättade vad de kunde göra tillsammans.

– Denna termin är vårt teknikområde för hela skolan att arbeta med design, form och arkitektur säger Sara. Tanken med Karins input var från vår sida att eleverna skulle få lite mer verklighetsanknytning samtidigt som de faktiskt fick skapa fritt och med egen kreativitet.

– Med Karins två tillfällen skulle ju våra elever få möjlighet att först bara vara helt fria i sitt skapande utan gränser mer än den lilla tanken att de skulle skapa just ”ett rum”. Men vad är ett rum? Det lärde både vi och de sig under detta första tillfälle Karin kom till oss. Vi lärde oss också mycket om hur fantastiskt kreativa våra elever kan vara när de bara får rätt input och rätt feedback. Det finns nästan inte några gränser alls vilket är fantastiskt att se. Elever som annars inte kan eller vågar eller vill jobbar och producerar och lär – underbart!

– Mellan Karins båda träffar har vi efter bästa förmåga försöka träna eleverna i att rita 3D-ritningar, att göra skalenliga bilder, att jobba med skalor och framförallt längdskala, att träna på att rita med ett ritbord – planritning och sektionsritningar.

Efter några månader är jag tillbaka på skolan och får ta del av det eleverna jobbat med sen första tillfället. Att förstå hur en planritning fungerar har gått bra, lite svårare att greppa är att rita en sektion, en genomskärning. Karin visar och förklarar.

Uppgiften för det här tillfället är att med hjälp av kartong, glasspinnar, askar och limpistoler bygga de paviljonger de har ritat sedan första träffen. Karin inleder med att visa fantastiskt inspirerande bilder av paviljonger, trädhus och andra fantasifulla små byggnader. Många väljer att skapa nya konstruktioner och kreativiteten flödar. En hel stad av fantasifulla paviljonger ser dagens ljus.

Ett collage av elevers paviljonbyggen gjorda i kartong, glasspinnar och papper.
Elevernas paviljongbyggen. Foto: Caroline Ulvsand