Lärare ser både möjligheter och utmaningar med digitala verktyg
Att använda GeoGebra för att främja matematisk dialog
Hösten 2022 träffades forskare och lärare för första gången för att påbörja ett gemensamt utforskande arbete. Syftet var att tillsammans utveckla en hållbar matematikundervisning genom att främja likvärdiga lärandemöjligheter och delaktighet i matematisk dialog med hjälp av digitala verktyg. De som deltagit är:
- Högstadielärare i matematik från Bergaskolan och Dammfriskolan i Malmö stad
- Två forskare inom matematikdidaktik från Malmö universitet
- Två vetenskapliga utvecklingsledare från Peddagogisk inspiration Malmö (Pi)
Det finns forskning som visar att elevers lärande i matematik kan främjas av aktivt deltagande i matematiska samtal (Alexander, 2020). Hennessey (2021) pekar på att samtal ger elever möjlighet att göra sitt tänkande och resonerande explicit. Tidigare har Sjöblom (2022) gjort forskning kring hur matematiska frågor kan främja matematisk dialog. ”…såväl med som utan digitala verktyg” är en återkommande skrivning under det centrala innehållet i i LGR 22. I kapitel 2 står det att ”eleven ska få använda digitala verktyg på ett sätt som främjar kunskapsutvecklingen”. Många lärare ser stora möjligheter med detta, men hur det ska gå till är långt ifrån en självklarhet. Detta kan du läsa mer om i blogginlägget Digitala verktyg i matematikundervisningen.
Under tre terminer har gruppen med lärare och forskare träffats kontinuerligt för att tillsammans planera lektioner där matematisk dialog är i centrum och där digitala verktyg är en del av dessa lektioner. Verktyget som har använts är GeoGebra eftersom detta verktyg bland annat kan användas för att visualisera matematiska fenomen och relationer. Denna typ av verktyg kommer att finnas i de digitala nationella proven framöver. De planerade lektionerna har sedan filmats i några klassrum och filmerna har sedan analyserats och utifrån det har lärdomar dragits inför planering av nästa gemensamma lektion. Arbetet har skett med hjälp av en cyklisk process där samarbete skett i alla steg.
Utmaningar med att samarbeta
De olika personerna med olika kompetenser har bidragit på olika sätt in i arbetet. Att samarbeta på detta sätt kan innebära vissa utmaningar eftersom lärare, skolutvecklare och forskare inte alltid har samma fokus. Lärarna är experter i sina klassrum med fokus på undervisning och elevers lärande, medan forskare gärna vill använda och utveckla teorier i analysprocessen och publicera vetenskapliga texter. Att forska tillsammans innebär dock många möjligheter just för att olika perspektiv berikar varandra.
Vid vår senaste träff i november -23 diskuterade vi mervärden, lärdomar och nyfikenhet. Under vårterminen -24 kommer vi fortsätta analysarbetet men också sprida resultat genom att skriva olika typer av texter. Tanken är att exempelvis publicera något i tidskriften Nämnaren. Resultat kommer också att spridas på forskningskonferenser och via akademiska tidskrifter.
Resultat och erfarenheter
Den 30 januari bjuder vi in till det öppna seminariet Matematisk dialog och lärande med stöd av digitala verktyg. Anmälan görs på länken senast den 23 januari. Där kan alla som vill veta mer få ta del av resultat och erfarenheter från projektet. Under våren -24 kommer det att publiceras ytterligare blogginlägg kring projektet här på Pedagog Malmö.
Seminariet är en del av seminarieserien ”Likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola” som är en del av Malmö stads och Malmö universitets gemensamma forskningsmiljö. Det är också en del av ULF-verksamheten. Mer information finns här.
Referenser
- Alexander, R. (2020). A dialogic teaching companion. Taylor and Francis Group.
- Hennessy, S., Calcagni, E., Leung, A., & Mercer, N. (2021). An analysis of the forms of teacher-student dialogue that are most productive for learning. Language and Education 37(2), 186-211. DOI: 10.1080/09500782.2021.1956943
- Sjöblom, M. (2022). Promoting mathematical dialogue: students’ and teachers’ listening, questioning and participation. PhD-thesis, Malmö university. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1628049/FULLTEXT01.pdf