Att arbeta tillsammans för att utveckla elevers kommunikation

I skolan möter vi ibland elever med grava kommunikationsnedsättningar, då kan kommunikationskartläggning vara en nyckel för att bygga kommunikation och språk för eleven. Genom kartläggningen kan elevens möjliga vägar till att utveckla kommunikation bli synliga och visa vägen för hur undervisningen kan utformas för att möta elevens behov på bästa sätt.

Att kartlägga kommunikativa resurser och behov

Att kartlägga och utforma undervisning för elever som inte utvecklat ett talat språk är komplext. Det kräver systematik, samarbete och kunskap om AKK.

Elever med komplexa kommunikationsnedsättningar finns både inom grundskola och anpassad grundskola. Orsaker kring att elever har utmaningar med att utveckla det talade språket kan variera, men ett har eleverna gemensamt, de har ett behov av att ha ett fungerande kommunikationssystem.

En nyckel till delaktighet är att utveckla AKK om fungerar med omgivningen och är hållbart både just nu och i ett livsperspektiv.

Kommunikationsnedsättning

Kommunikationsnedsättning är ett folkhälsoproblem, som påverkar hela människans möjligheter att delta i samhället. Den forskning som finns inom området har identifierat att omgivningens kompetens inom kommunikation och AKK har en avgörande betydelse för att människor med kommunikationsnedsättning ges möjlighet att delta i samhällslivet.

I skolan möter vi ibland elever med grava kommunikationsnedsättningar, då kan det vara utmanande att kartlägga eleverna för att bygga kommunikation och språk. Frågor som ofta uppstår kan vara: Vi vet inte vad eleven förstår? Vi vet inte hur vi ska förstå eleven? Hur ska vi lägga upp undervisningen för att möta elevens behov av att utveckla kommunikation och språk?

 

Illustratör Sofie Sedaghat

Samarbete för att kartlägga

För elever med komplexa kommunikativa utmaningar är samarbete en viktig faktor. Samarbete inom skolans egen organisation, pedagoger, elevhälsopersonal, elevassistenter behöver utveckla en kunskap om AKK och samsyn för att eleven ska kunna delta och vara aktiv i undervisning och sociala sammanhang. Det första steget är att kartlägga elevens behov i relation till skolmiljön.

Stöd i kartläggningsarbetet

För en del elever räcker inte ordinarie undervisning för att möta elevens lärande på grund av kommunikativa utmaningar. Om eleven riskerar att inte nå måluppfyllelse behöver en utredning av särskilt stöd göras för att identifiera vilket stöd eleven behöver för att utvecklas mot målen.

När vi möter elever med komplexa kommunikationsnedsättningar kan det vara svårt att hitta relevanta kartläggningsunderlag som riktas mot utformning av undervisning och särskilt stöd. Det kan även vara utmanande att genomföra och tolka kartläggningsresultat och utforma undervisning utifrån vad som upptäckts. Det kan finnas behov av handledning som är utformad för att ge stöd i arbetet och stärka samarbetet mellan elevhälsan och pedagogisk personal.

Just nu finns möjlighet för undervisande pedagoger att tillsammans med specialpedagog/speciallärare/logoped från lokalt EHT (inom Malmö stads grundskoleverksamheter) att ansöka om metodhandledning för att få stöd i att kartlägga och utveckla elevers kommunikation.
För er som arbetar i Grundskoleförvaltningen inom Malmö stad och vill ha inspiration kring kommunikativa kartläggningsmaterial finns även möjlighet att besöka kommunikationswebbplatsen MS AKK och språklig tillgänglighet.

Kommunikationskartläggning