Att skapa engagemang direkt

alt=””
För att skapa engagemang och för att eleverna ska inspireras till en extra ansträngning gällande att passa tiden på morgonen har vår skola börjat fokusera på hur vi startar upp lektionerna.
Text i skrivhäfte.
Vi hjälps åt att planera lektionen utifrån aktuellt innehåll.

Jag tänker att detta är en ypperlig chans att försöka skapa delaktighet, så jag lämnar numera över en del av lektionsuppstarten till eleverna.  Det är ett tillfälle för eleverna  i förberedelseklassen att få känna reellt inflytande och  konkret få jobba demokratiskt, samt  få träna sin kommunikativa förmåga såklart. En eller två i  taget får stanna en kort stund dagen innan och planera lektionen med mig. De får då även passa på att önska upplägg, övningar, innehåll, aktiviteter- ja nästan vad som helst ( inom vår läroplanens ramar såklart)!

Morgonen därefter är det dessa elever som startar upp lektionen.  Behöver jag säga att detta fort blev poppis? En elev kom på sin sovmorgon och en annan berättade glatt vidare om sin upplevelse- Idag har jag varit lärare…!

Elev skriver på tavla.
”Dagens lärare”- Vems tur är det imorgon?
Text på papper.
Elevers fina anteckningar

Jag ser fram emot att se detta utvecklas ytterligare efter påsklovet.

Glad påsk!